Rechtbank weet nog onvoldoende over schijnconstructie Vos Deventer


* 24-08-2015
* Ron Sinnige
* 0

De rechtbank in Zwolle heeft vandaag een teleurstellende uitspraak gedaan in een procedure die vakbond FNV is gestart tegen het bedrijf Vos Transport uit Deventer. De rechtbank heeft geoordeeld dat er nog niet voldoende duidelijk is over de schijnconstructie van Vos, waarmee Vos in strijd
handelt met de cao.

Door een constructie met Roemeense en Litouwse vennootschappen, laat Vos chauffeurs uit die landen in en vanuit Nederland werken als chauffeur voor een loon van omgerekend tussen de EUR 220,- en EUR 400,- per maand. De FNV heeft geprobeerd om die constructie in een kort geding te laten
verbieden. Volgens de rechter zijn er echter nog vragen over de feitelijke constructies. Als de vakbond een verbod wil, moet zij een gewone procedure voeren, ook wel een bodemprocedure genoemd, zo stelt de rechtbank.

Edwin Atema van FNV - Stichting VNB is teleurgesteld over de uitspraak: "Wij hebben al gelijk gekregen in een andere zaak, in een bodemprocedure bij de rechtbank in Den Bosch. Wij hadden daarom gehoopt dat de rechter nu ook in een kort geding klip en klaar zou zeggen dat door deze
schijnconstructies de cao wordt overtreden. De naam van de Nederlandse directeurs staat gewoon onder de Roemeense arbeidscontracten. In de contracten staat dat de chauffeurs gewoon voor het Nederlandse bedrijf werken. Wij hebben nog een tiental zaken die vrijwel identiek zijn. Als wij deze
zaak in kort geding hadden gewonnen, was het ook voor die bedrijven duidelijk dat zij illegaal werken. Het is jammer dat er nu nog meer procedures nodig zijn om dat aan te tonen."

Sinds enkele jaren is in de Nederlandse cao een bepaling opgenomen waarmee vakbonden en werkgeversorganisaties willen bereiken dat voor Nederlands werk ook Nederlands loon wordt betaald. Buitenlandse chauffeurs mogen volgens de Europese regels in Nederland werken, maar moeten daarvoor volgens
de cao wel Nederlands loon krijgen. Daarmee wordt voorkomen dat de `dure' Nederlandse chauffeurs verdrongen worden door goedkope chauffeurs uit verre buitenlanden. Volgens Atema is dat een grote bedreiging voor de werkgelegenheid in de sector: "Je ziet nu al dat de chauffeurs van steeds verder
weg komen. Vroeger was het uit Polen, nu is het al Litouwen, Roemenie en Oekraine. Als de loondruk zo groot wordt, gaat de hele sector er aan onderdoor."

FNV Stichting VNB gaat verder in de strijd tegen dit soort constructies. Atema: "Vos heeft nu wat extra tijd gekocht, maar wij zijn ervan overtuigd dat in de bodemprocedure alsnog aangetoond wordt dat deze constructie niet mag. Net als in de zaak Van den Bosch. Inmiddels weet iedereen in
Nederland wel dat chauffeurs uitgebuit worden via dit soort constructies. Het moment dat dat stopt, komt gelukkig steeds dichterbij."