Manifest docenten: `Geef ons meer inspraak in curriculum'

Leraren moeten een bepalende stem hebben als het gaat om het lesprogramma van leerlingen. Nu is het curriculum, alles wat leerlingen moeten kennen en kunnen, te onsamenhangend en mogen leraren er weinig over zeggen. Dat moet anders, vinden twintig docenten die een manifest opstelden.

Geschiedenisdocent Alderik Visser, werkzaam op het Rotterdamse Thorbecke Voortgezet Onderwijs, is een van die twintig docenten. De opstellers van het manifest werken in verschillende onderwijssectoren en dachten na over vernieuwing van het curriculum. "We hadden het gevoel dat we te weinig gehoord werden", zegt Visser.

Grote brainstorm

Eind 2014 begon het ministerie van Onderwijs namelijk een grote brainstorm onder de noemer #onderwijs2032. Iedereen mocht ideeen spuien voor de toekomst van het basis- en voortgezet onderwijs onder andere via sociale media. Welke kennis en vaardigheden moeten leerlingen in de toekomst hebben?

"Het project #onderwijs2032 is door het ministerie breed uitgezet. Natuurlijk is het goed om over vernieuwing na te denken, maar nu ging iedereen zich met het onderwijs bemoeien" zegt Visser. "Wij vonden dat er te veel commerciele partijen meededen om hun eigen product te verkopen en dat de docent te weinig werd gehoord."

In het manifest pleiten de docenten daarom voor een `Nationale Lerarenraad' die zich met de inhoud van het lesprogramma gaat bemoeien. "Nu bepalen de overheid en Stichting Leerplan Ontwikkeling veel. Eigenlijk zou een `grof raamwerk' met doelen en waarden op verschillende schoolniveaus voldoende zijn", zegt Visser.

Ook Jasper Rijpma, leraar op het Hyperion Lyceum in Amsterdam, werkte mee aan het manifest. "Docenten zijn uitvoerders geworden. Veel leraren hebben passie voor hun vak, maar moeten van alles van de overheid en de schoolleiding. Dat vinden we zonde, we zijn liever ontwerper dan uitvoerder."

De opstellers vinden dat er nu te veel einddoelen zijn en weinig samenhang tussen vakken is. Een goed curriculum is dynamisch en past zich steeds aan aan de huidige tijd. "Die einddoelen moeten niet zijn vast gebeiteld", zegt Rijpma.

Passie en werkplezier

Zelf bedacht Rijpma op zijn school het vak Grote Denkers en zag hoe veel werkplezier dat opleverde. "Ik kon weer nadenken over wat ik wilde bereiken met mijn onderwijs."

De uitvoering is nog wel iets om over na te denken. Een probleem voor veel docenten is namelijk een gebrek aan tijd. Dat blijkt ook uit een onderzoek dat onder 800 docenten is gehouden. "Daar zou meer aandacht voor moeten komen", zegt Rijpma. "In contracten moet worden vastgelegd hoeveel tijd je mag besteden aan het meedenken."

Vanavond tussen 19.30 en 21.30 uur is er een debat voor een door leraren over het manifest in de Balie in Amsterdam (Kleine Gartmanplantsoen 10). Toegang is gratis. Meer informatie vindt u via de website van de Onderwijscooeperatie.