Zuid Afrikaanse kunstenaar Igshaan Adams wijdt TUB residency in

Zuid Afrikaanse kunstenaar Igshaan Adams wijdt TUB residency in

Igshaan Adams | Please Remember

A Tale of a Tub presenteert met trots de eerste TUB residency en de daaruit volgende tentoonstelling met de Zuid Afrikaanse kunstenaar Igshaan Adams (1982). De tentoonstelling Please Remember opent op zaterdag 29 augustus en toont bestaande en nieuwe werken van Adams, waaronder een performance die hij samen met zijn vader uitvoert.

Reiniging

De titel van de tentoonstelling ontleent haar naam aan de performance Please Remember, waarbij Adams ritueel wordt gewassen; een reiniging die normaal gesproken wordt uitgevoerd nadat een persoon is overleden. Tijdens de opening van de tentoonstelling op 29 augustus zal de vader van de kunstenaar de performance opnieuw uitvoeren door het lichaam van zijn zoon te wassen en deze vervolgens in linnen doeken te wikkelen. Tijdens zijn residency en met de tentoonstelling onderzoekt Adams de functie van reinigen binnen de Islamitische cultuur en haar verschuivende betekenis binnen diverse contexten: van de intieme handeling van het reinigen van een lichaam, tot de rol van een badhuis binnen een gemeenschap en de abstractere opvatting van reiniging in relatie tot sociale en politieke structuren.

In zijn kunstpraktijk maakt Adams gebruik van de materialen en iconografie uit de Islamitische traditie en de 'gekleurde’ cultuur uit Zuid Afrika. Daarbij staan vragen over ras, seksualiteit en religie centraal. Zijn interesse vertaalt zich in zowel performances als sculpturen en handgeweven kleurrijke tapijtwerken.

“De sleutel tot het Paradijs is het gebed, en de sleutel tot het gebed is de wassing (wudu).” – Profeet Mohammed

TUB Residency

In aanloop op de tentoonstelling Please Remember verblijft Adams enkele weken in het hart van Spangen, als eerste deelnemer aan het TUB International Residency Program. Adams verkent de wijk die bekend is om haar demografische diversiteit en dynamische geschiedenis van stedelijke vernieuwing en gentrificatie sinds de jaren 70. Tijdens zijn residency woont en werkt hij in het historische badhuis van het Justus van Effencomplex. Daar doet hij onderzoek naar de notie van zuivering, zuiveringsrituelen, reiniging, vernieuwing en reorganisatie op zowel micro- als macroniveau. In relatie tot de geschiedenis van het gebouw van het voormalige badhuis legt de kunstenaar daarbij de nadruk op het dagelijkse ritueel van wassen. Reiniging kan volgens Adams worden opgevat als een metaforische doop; een daad die tot doel heeft om je te ontdoen van onzuiverheden en die je moet voorbereiden op het leven. Tegelijkertijd dient het ritueel als bescherming tegen de 'onbekende'.

“In mijn praktijk ben ik bezig met mijn twee omgevingen, zowel extern als intern, en de constante uitwisseling tussen de twee; ik projecteer op de wereld en tegelijkertijd internaliseer ik projecties van de wereld op mij.” – Igshaan Adams

Over de kunstenaar

Igshaan Adams (1982) studeerde in 2009 af met een Diploma in Fine Art van de Ruth Prowse School of Art, Cape Town. Zijn eerste solotentoonstelling Vinyl werd gehouden in de AVA Gallery in 2010, gevolgd door In Between bij Stevenson Gallery (2011), If that I knew bij Rongwrong in Amsterdam (2013), Have you seen Him? (2013) en Parda (2015) bij blank projects, Cape Town. In 2012 werd Adams gekozen als één van de beste 12 Jonge Afrikaanse kunstenaars in Wanted Magazine en in 2013 kreeg hij de IAAB / Pro -Helvetia residency in Basel, Zwitserland. Onlangs werd Adams geselecteerd voor de 2014 editie van de Sommerakademie im Zentrum Paul Klee in Bern, Zwitserland en kreeg hij de opdracht voor een permanent werk voor de Wanas Konst Sculpture Park in Zweden. Adams woont en werkt in Kaapstad, Zuid Afrika.

Publieksprogramma

Zaterdag 5 september 13 – 14 uur

TUB Talk: Filthy Unfilthy

Artist talk met Igshaan Adams en presentatie “Islam & sexual diversity” door Dino Suhonic, directeur Stichting Maruf