KU Leuven geeft jongeren tool om capaciteiten zo goed mogelijk in te schatten - KU Leuven

2015 AUG 31. De LUCI-test, die de KU Leuven op 13 maart gelanceerde, wil jongeren helpen om in te schatten of ze over een aantal noodzakelijke competenties beschikken om universitaire studies te doen. De universiteit wil zo ook jongeren met potentieel uit een minder kansrijke sociale context sterken in hun keuze voor het hoger onderwijs. De LUCI-test kadert in een traject van studiekeuzebegeleiding dat succesvol de brug wil slaan tussen middelbaar en hoger onderwijs.

2015 AUG 31. De LUCI-test, die de KU Leuven op 13 maart gelanceerde, wil jongeren helpen om in te schatten of ze over een aantal noodzakelijke competenties beschikken om universitaire studies te doen. De universiteit wil zo ook jongeren met potentieel uit een minder kansrijke sociale context sterken in hun keuze voor het hoger onderwijs. De LUCI-test kadert in een traject van studiekeuzebegeleiding dat succesvol de brug wil slaan tussen middelbaar en hoger onderwijs.

Het studiekeuzetraject begint in het middelbaar onderwijs en moet daar jongeren al helpen om hun sterktes en zwaktes te detecteren. Zowel de studenten als de universiteit en bij uitbreiding de hele maatschappij, zijn gebaat bij een korte studieduur, weinig uitval en zoveel mogelijk jongeren met potentieel in de juiste opleiding. De KU Leuven biedt met de LUCI-test een extra tool om jongeren te helpen bij hun zoektocht naar de opleiding die bij hen past, het is dus in geen geval een toelatingsproef.

Enkele faculteiten van de KU Leuven nemen sinds 2010 een taalvaardigheidstest af bij hun eerstejaarsstudenten. Daaruit bleek dat studenten die laag scoorden op de test, gemiddeld ook minder kans hadden om te slagen voor hun examens. Professor Lieve De Wachter van het Instituut voor Levende Talen goot deze bevindingen in een test die jongeren en hun ouders moet helpen bij de vraag: `Beschik ik over een aantal noodzakelijke competenties voor een universitaire opleiding?' Professor De Wachter licht toe: "De LUCI-test geeft een verband weer tussen bepaalde talige strategieen en slaagkans. Een verband is echter geen absolute voorspelling en de test is dan ook niet bindend. Als orienteringsinstrument kan hij, naast een aantal andere belangrijke factoren zoals voorkennis, inzet en motivatie, wel nuttige informatie geven. Onderzoek toont immers aan dat taalvaardigheid een noodzakelijke, maar uiteraard geen voldoende, voorwaarde is voor studiesucces."

De LUCI-test staat niet op zich. Hij maakt deel uit van de LUCI-orienteringswebsite, waar jongeren informatie en interactieve oefeningen vinden, die hen kunnen helpen bij hun zoektocht naar de juiste studierichting. De website bevat ook oefeningen en informatie over zomercursussen.

"LUCI is een antwoord op de vraag van minister Crevits om leerlingen te ondersteunen bij hun orientatie naar het hoger (universitair) onderwijs," licht vicerector Onderwijsbeleid Didier Pollefeyt toe. "De test wil vertrouwen en steun geven aan toekomstige studenten en hen helpen uitzoeken of ze over een aantal van de noodzakelijke nodige capaciteiten beschikken om universitaire studies aan te vatten. Dat is juist een sociale maatregel omdat de test ook studenten met potentieel uit minder kansrijke sociale contexten een duwtje in de rug wil geven. "Vanuit verschillende middelbare scholen krijgen we de reactie dat de test op die manier sensibiliserend en zeker niet demotiverend werkt," vult Lieve De Wachter aan.

De LUCI-test werd sinds maart van dit jaar 14 037 keer volledig ingevuld.