Zorg naar gemeenten: meld uw ervaringen


Wat zijn de ervaringen met het geven van burenhulp, vrijwilligerswerk en mantelzorg? En hoe tevreden zijn mensen die hulp vragen over de manier waarop hun gemeente de toegang tot zorg en ondersteuning regelt? Om daarachter te komen, start de digitale raadpleging Zorg naar gemeenten: Goed voor
elkaar?

Het nieuwe zorglandschap vraagt een grotere bijdrage van burgers in de vorm van burenhulp, mantelzorg en vrijwilligerswerk. Negen clientenorganisaties zijn benieuwd naar de ervaringen met het geven van deze ondersteuning. Ook willen zij weten of clienten tevreden zijn over het contact met de
gemeente, onafhankelijke clientondersteuning en de uitkomst van het gesprek met de gemeente.

Zorg verbeteren
De raadpleging loopt van 3 september tot 5 oktober 2015. De vragenlijst [www.zorgnaargemeenten.nl] is bedoeld voor mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben en voor mensen die vrijwilliger zijn of onbetaald hulp (kunnen) bieden. Mensen die geen internet hebben, kunnen telefonisch hun
ervaringen melden: op werkdagen tussen 9 en 17 uur via 0900 235 67 80 (20 cent per gesprek).

De resultaten van de raadpleging worden gebundeld en aangeboden aan lokale belangenbehartigers, Wmo-raden en gemeenten. Zij kunnen de ervaringen gebruiken om goede zorg te regelen die past bij wat mensen vragen.

Logo "Aandacht voor iedereen"

De digitale raadpleging is onderdeel van het programma Aandacht voor iedereen (AVI) [www.aandachtvooriedereen.nl]. Hierin werken negen clientenorganisaties samen: ouderenorganisaties CSO, Ieder(in), Koepel Wmo-raden, LPGGz, Mezzo, patientenfederatie NPCF, Oogvereniging, Per Saldo, en
Zorgbelang Nederland. Aandacht voor iedereen wordt betaald door het ministerie van VWS en afgestemd met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten