Verstrekkingen BRP


Geplaatst op donderdag 10 september 2015

In de basisregistratie personen (BRP), de officiele naam voor de Nederlandse bevolkingsadministratie, staan persoonsgegevens van alle inwoners van de gemeente Someren. Uw adres is er bijvoorbeeld te vinden, maar ook gegevens over een eventueel huwelijk of geregistreerd partnerschap, uw
nationaliteit, ouders en kinderen.

Wettelijke voorgeschreven

Deze informatie wordt doorgegeven aan de overheid en maatschappelijke instellingen, zoals pensioenfondsen, voor de uitvoering van hun wettelijke taken. Deze instellingen baseren hun beslissingen vaak direct op deze informatie. Welke informatie aan deze instanties wordt verstrekt, wordt bepaald
door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze wettelijk voorgeschreven gegevensverstrekking kunt u niet voorkomen.

Aanvraag geheimhouding

In enkele gevallen is het echter wel mogelijk om geheimhouding van uw gegevens aan te vragen. Het gaat dan om informatie die wordt verstrekt aan:

* verplichte derden (zoals curatoren of advocaten ten behoeve van het opstellen van dagvaardingen);
* de stichting interkerkelijke ledenadministratie (die de ledenadministratie bijhoudt voor kerkgenootschappen);
* overige instellingen, zoals sport- en muziekverenigingen of particulieren: de zogeheten vrije derden.

Verzoek tot geheimhouding

U kunt een verzoek tot geheimhouding van uw persoonsgegevens doorgeven aan de balie Publiekszaken van de gemeente. U dient hiervoor een afspraak te maken. Ook kunt u uw verzoek schriftelijk doorgeven aan de gemeente. U dient uw verzoek te sturen aan: Gemeente Someren, t.a.v. Publiekszaken,
Postbus 290, 5710 AG Someren. Nadat uw verzoek is verwerkt, ontvangt u hiervan een bevestiging.

Jaaroverzicht verstrekte gegevens

Wilt u weten aan wie in het afgelopen jaar uw gegevens zijn verstrekt, dan kunt u daarvan een overzicht opvragen bij de gemeente. U kunt persoonlijk langskomen (afspraak maken verplicht) of schriftelijk een aanvraag indienen bij de gemeente. De kosten hiervoor bedragen EUR 10,20 (tarief 2014).

Legitimatie verplicht

U moet zich bij uw aanvraag kunnen legitimeren. Het gaat immers om persoonsgegevens die met het oog op de privacy niet zomaar aan iedereen worden verstrekt. U kunt hiervoor gebruikmaken van een geldig reisdocument of Nederlands rijbewijs, een geldige verblijfsvergunning of een registratiekaart
Meldingsplicht Asielzoeker.

Juistheid van uw gegevens

Het is van groot belang dat uw gegevens in de basisadministratie juist en actueel zijn. Twijfelt u daaraan, neem dan contact op met de gemeente. Over uw rechten en plichten in het kader van de basisadministratie leest u meer op de website:
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/persoonsgegevens/basisregistratie-personen-brp.

Mijnoverheid.nl

Wilt u weten hoe u bij de overheid geregistreerd staat, dan kunt u dit zelf controleren op Mijn.overheid.nl (inloggen met DigiD).

Informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Klant Contact Centrum van de gemeente, tel. (0493) 494 888.