Retro geranium verkozen tot Balkonplant van 2016


10 september 2015

Retro geranium verkozen tot Balkonplant van 2016

Geranium (Pelargonium) is door een mediajury gekozen tot de Balkonplant van het Jaar 2016. Hibiscus is verkozen tot Terrasplant van het jaar.

Floraholland Balkon Terras Plant

Volgens de jury is de geranium helemaal retro. "Een dankbare zomerbloeier die geschikt is voor iedereen: met of zonder groene vingers." De juryleden prezen ook de veelzijdigheid van de eenjarige zomerbloeier. Vanwege de verschillende vormen kan de geranium prima in balkonbakken worden gezet.

Mediacampagne

Beide zomerbloeiers spelen een belangrijke rol in de mediacampagne van mooiwatplantendoen.nl die in april 2016 start. Deze website brengt vanaf april 2016 via een mediacampagne de geranium, hibiscus en andere balkon- en terrasplanten onder de aandacht van de Nederlandse consument.

Het doel is te laten zien hoe eenvoudig en leuk het is om balkon en terras met planten in zomersfeer te brengen. FloraHolland sluit met commerciele activiteiten aan op de consumentenactivatie.

Ideale plant voor beginners

De Terrasplant van 2016 is Hibiscus. De jury: "Hibiscus is onterecht een relatief onbekende terrasplant. De prachtige en exotische bloemen in meerdere kleuren maken de plant echter tot een eyecatcher op elk terras. De hibiscus is een ideale plant voor beginners en zorgt direct voor een zomerse
uitstraling. Behalve als kuipplant is de hibiscus ook geschikt als meerjarige heester in de tuin." De hibiscus is de opvolger van de Passiflora (2015) en Lantana (2014).

Criteria

Tijdens een rondvaart langs bloemrijke locaties in Amsterdam heeft een Nederlandse mediajury op verzoek van mooiwatplantendoen.nl, de balkon- en terrasplant van het Jaar 2016 gekozen. Michel Verbeek, productcooerdinator bij FloraHolland, presenteerde de genomineerde planten.

De juryleden vulden de stemformulieren in aan de hand van criteria bedacht door FloraHolland, zoals:

* Zomeruitstraling
* Bloeicapaciteit
* Gebruiksgemak

Nieuw aandachtsgebied

Vanaf begin 2015 is het buitensegment (tuin, terras & balkon) een 'nieuw' aandachtsgebied binnen Bloemenbureau Holland (BBH). BBH zorgt voor op de internationale consument gerichte generieke marketingcommunicatie voor de categorie tuinplanten. Met als doel consumenten te inspireren om meer en
vaker tuinplanten te kopen. FloraHolland sluit hierop aan met promotionele en commerciele activiteiten in de keten.