Leraren vo minder vaak tevreden dan niet lesgevende collega's

Tweederde van de leraren in het voortgezet onderwijs voelt zich beperkt in de ruimte om zelf beslissingen te nemen in hun werk. Desondanks zijn de meeste docenten wel te spreken over hun werk voor de klas, blijkt uit een rapport van arbeidsmarktplatform Voion.

Leraren blijken op verschillende fronten minder tevreden dan hun niet lesgevende collega's, zoals managers en onderwijsondersteuners. De docenten zijn minder positief als het gaat om de hoeveelheid werk, de resultaatgerichtheid van de organisatie en de aandacht voor het persoonlijk welzijn. Ook geven de onderwijzers met 44 procent aan dat ze het vaakst van alle collega's een hoge regeldruk voelen.

Aanbeveling

De onderzoekers geven bij de aanbevelingen aan dat er aandacht moet zijn voor de scores van de leraren. `Zij zijn over de hele linie minder tevreden dan hun niet lesgevende collega's', aldus de onderzoekers.

Managers zijn op veel punten tevredener dan de onderwijzers en ondersteuners. De onderzoekers geven aan dat dat waarschijnlijk komt door de autonomie die ze hebben.

Van al het personeel in het voortgezet onderwijs geeft 83 procent aan tevreden te zijn met hun baan. 59 procent van de onderwijzers is content met de organisatie waar ze werken. Bij de onderwijsondersteuners en de managers liggen die percentages een stuk hoger.

Het personeel in het vo is het meest tevreden met de zelfstandigheid, de inhoud van het werk en de samenwerking met collega's.

Trots

Trots op het beroep zijn de ondersteuners, leraren en managers allemaal. Bijna iedereen geeft dat aan.