Verandering van verkoopstrategie leidt tot snellere verkoop nieuwbouw


REEUWIJK, 20150910 -- De markt voor nieuwbouwwoningen trekt op dit moment weer aan. Na de economische malaise wordt er weer een gestage groei geconstateerd in de bouw en verkoop van nieuwbouwwoningen. Voor verschillende projectontwikkelaars is de afgelopen tijd een keerpunt geweest om het bekende verkoopmodel te wijzigen. Velen van hen hebben zich gericht op de inzet van o.a. sociale media om meer interesse te wekken en grotere doelgroepen te bereiken. Ook zijn de projectontwikkelaars actiever geworden in de benadering van potentiële klanten, veelal in combinatie met de makelaar(s). Klantenbinding is zeer belangrijk geworden zeker omdat de huidige koper meer eisen en wensen heeft.

“Klantenbinding is maar een deel van het proces”, legt Herbert Rooijakkers, directeur van Advision Home Counsel, uit. “Het is een proces met vele schakels wat als vanzelfsprekend begint bij het wekken van de interesse. Hiervoor zijn de mogelijkheden van social media en klassieke media eindeloos, maar op het moment dat de interesse is gewekt dient de klant op zijn wenken te worden bediend. Hiervoor zal vroeg in het proces een gesprek met de potentiele koper moeten worden aangegaan. Deze wordt dan aan de hand van een terzake kundige persoon door alle stappen van het verkoopproces geleid. Zo dient met de klant het wensen- en eisenpakket aangaande het woongenot te worden besproken, de huidige situatie van de klant aangaande een eventuele bestaande woning inzichtelijk te worden gemaakt, de financiële haalbaarheid van de aanschaf van een nieuwe woning worden onderzocht, en ga zo maar door. Door servicegericht te werk te gaan en bij alle stappen in het proces de klant te begeleiden, wordt deze sneller en doeltreffender naar een overdracht gebracht”.

Rooijakkers vult aan; “het begeleiden en bewaken van het verkoopproces betekent dat de projectontwikkelaar niet alles meer bij de makelaar neer kan leggen. Onze organisatie neemt het volledige verkoopproces uit handen en werkt nauw samen met de projectontwikkelaar. Hierbij neemt Advision Home Counsel de regie over alle zaken die onderdeel zijn van het verkoopproces. Denk hierbij aan het samenwerken met financiële specialisten, social media deskundigen, marketing & communicatie specialisten, bouwkundigen, enzovoort. Met een team van mensen, aangevoerd door wat wij een verkoopspecialist noemen, wordt het hele traject van begin tot eind verzorgd. De verkoopspecialisten zijn daarbij zelfstandig ondernemers die woonachtig zijn in de regio, dus bekend zijn met de woonomgeving en sociale mogelijkheden in de buurt, wijk, dorp of stad. Deze aanpak heeft al verschillende projectontwikkelaars geholpen hun nieuwbouwprojecten sneller te verkopen en een hogere klantentevredenheid te verkrijgen”.

Rooijakkers vermeldt tevens; “de dagen dat de koper in de rij bij de makelaar stond zijn voorbij. De markt is dusdanig positief veranderd en de projectontwikkelaar, wil hij succesvol blijven, zal hierop moeten anticiperen. De klant is weer koning en dient als zodanig te worden behandeld. Het continue begeleiden van de koper is in deze cruciaal met als positieve uitkomst een snellere verkoop en een hogere klantentevredenheid”.