Afhandelaars: "Schiphol, stop de concurrentie die ten koste van ons ..


* 16-09-2015
* Mariette van Dijk (persvoorlichting)
* 0

De passagiers- en vrachtafhandelaars op Schiphol willen dat de luchthaven haar verantwoordelijkheid neemt en sociale normen gaat stellen aan afhandelingsbedrijven. Alleen zo kan de duikvlucht van de arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden van de afhandelaars worden gestopt. "Stop de
concurrentie die ten koste van ons gaat", zeggen ze donderdagmiddag tegen Schiphol en geven de luchthaven aanbevelingen over hoe het beter kan.

Achter de schermen onder grote druk werken

De afhandelaars zijn de mensen die zorgen dat je koffer, vanaf het moment dat je `m incheckt, op het zelfde vliegveld landt als jij. En dat vracht en goederen in en uit worden geladen. En nog heel zijn. Op de incheckmedewerkers na, zie je ze vrijwel nooit. Ze werken achter de schermen, in de
krochten van Schiphol, en ze werken onder grote druk. En met die druk nemen ook de veiligheidsrisico's toe. Hun arbeidsvoorwaarden hebben de afgelopen jaren een duikvlucht genomen. Allemaal het gevolg van de moordende concurrentie tussen de afhandelingsbedrijven. Die houden elkaar gevangen in
een race-to-the-bottom van telkens lagere prijzen voor een telkens hogere productie. De rekening gaat naar de afhandelaars.

Concurrentie ten koste van werknemers

En die zijn het zat. "Er zijn meerdere afhandelbedrijven actief op Schiphol. De vliegmaatschappijen kijken gewoon welke het goedkoopst is. Zo gaat elk afhandelbedrijf steeds verder onder de prijs zakken. Dit gaat ten koste van ons. Wij moeten steeds meer doen, met minder

mensen", zegt afhandelaar Harry. "We zijn hartstikke trots op ons werk en oefenen ons vak uit met veel passie en gedrevenheid. En dat willen we graag zo blijven doen. Daarom willen we een einde maken aan de concurrentie ten koste van werknemers."

Witboek met aanbevelingen

Harry en zijn collega's overhandigen Schiphol donderdag het witboek `Duikvlucht, over de race to the bottom in de afhandeling op Schiphol' met daarin de feiten over de problemen van de afhandelaars en aanbevelingen voor oplossingen. Zo willen ze een cao voor de hele sector, meer zekere
arbeidscontracten en adequate opleidingseisen voor werknemers in de afhandeling.

Op Schiphol zijn momenteel 8 afhandelingsbedrijven actief. Aviapartner Handling, Dnata, Menzies Aviation, Menzies World Cargo en Swissport hebben allemaal eigen cao's. Swissport Cargo, Skylink en WFS hebben helemaal geen cao en KLM voert haar eigen afhandeling uit.