Veilig pinnen met quantumoptica populairste artikel in vakblad Optica

Meer informatie
Contactperso(o)n(en): Anouck Vrouwe
Weblocatie: http://www.fom.nl/live/nieuws/archief_persberichten/persberichten2015/artikel.pag?objectnumber=308568
printerversie
21 september 2015

Veilig pinnen met quantumoptica populairste artikel in vakblad Optica

Een Nederlandse publicatie over quantumbeveiliging blijkt het best gelezen artikel van het jaar in het nieuwe wetenschappelijke vakblad Optica. Onderzoekers van de Universiteit Twente, de Technische Universiteit Eindhoven en de stichting FOM ontwikkelen nieuwe technologie om banken en het
bedrijfsleven beter te beschermen tegen criminele hackers.
Cover Optica
vergroten Cover Optica
Het bestgelezen artikel over quantumbeveiliging sierde bij publicatie de cover van Optica.
De wetenschappers publiceerden in december 2014 hun onderzoek naar een nieuwe, veilige authenticatiemethode, op basis van quantumoptica. Deze methode moet bankpasjes, pinautomaten en identiteitsbewijzen veiliger maken. Het artikel, dat de cover van het blad sierde, trok veel aandacht; Optica
maakte vorige week bekend dat dit, met meer dan 9.000 downloads, het populairste artikel van het eerste jaar was. Ook veel media pikten het bericht op, van Russische en Chinese nieuwssites tot het Amerikaanse CNBC en ABC Online.

De grote aandacht voor het Nederlandse onderzoek is waarschijnlijk te danken aan het enorme belang van veilige methodes voor authenticatie. De titel van de publicatie is Quantum-secure authentication of a physical unclonable key. Het artikel beschrijft een methode om bankpasjes met een
quantumbeveiliging zo te beschermen, dat ze onkraakbaar worden. De methode kan worden geimplementeerd met bestaande technologie.

Optica is het nieuwe hoge-impact vakblad van de Optical Society. Het is een van de belangrijkste bladen op het gebied van optica en fotonica. Het is een modern open-access blad, wat betekent dat de artikelen vrij toegankelijk zijn.

In de pratijk
De betrokken onderzoekers werken momenteel in een STW-project aan een draagbaar prototype van Quantum-Secure Authentication, om te laten zien dat het een praktische, robuuste en gebruiksvriendelijke methode is om objecten te authentiseren.

Het onderzoek is uitgevoerd door Bas Goorden, Marcel Horstmann, en FOM-werkgroepleiders Allard Mosk en Pepijn Pinkse, allen van het MESA+ Instituut voor Nanotechnologie in de vakgroep Complex Photonic Systems van de Universiteit Twente. Zij werkten samen met Boris Skoric van de Technische
Universiteit Eindhoven. Het onderzoek is financieel mede mogelijk gemaakt door de Stichting FOM, Technologiestichting STW, de Europese Unie en NWO.

Referentie
'Quantum-Secure Authentication of a Physical Unclonable Key', Sebastianus A. Goorden, Marcel Horstmann, Allard P. Mosk, Boris Skoric, and Pepijn W. H. Pinkse, Optica, Vol. 1, Issue 6, pp. 421-424 (2014), dx.doi.org/10.1364/OPTICA.1.000421

Meer informatie
Het persbericht van Optica over de meest gedownloade publicatie.
FOM-persbericht van 16 december 2014 over het onderzoek.
Promotie Bas Goorden (UT, voormalig FOM-promovendus)