Maak kennis met de nationale Ombudsman


Maak kennis met de nationale Ombudsman

Pagina opties

*
Druk op de print knop van uw browser om af te drukken.
* Deze pagina doorsturen
* Facebook
* Twitter

dinsdag, 22 september 2015

Hij houdt donderdag 24 september spreekuur in het atrium van het Stadshuis.

Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen, die op 1 april van dit jaar is aangetreden, bezoekt de komende tijd met zijn team alle provincies van ons land. Hij wil kennismaken met burgers en bestuurders. Hij start in Nieuwegein, Amersfoort en Utrecht. Mensen die kennis willen maken met de
Ombudsman zijn welkom op een speciaal spreekuur dat die dag gehouden wordt. Het spreekuur is behalve voor kennismaking ook bedoeld voor mensen die een klacht hebben over een overheidsdienst en er met die instantie niet uitkomen. Burgemeester Frans Backhuijs van de gemeente Nieuwegein zal de
heer van Zutphen donderdag verwelkomen.

Wat doet de Ombudsman?

De nationale Ombudsman behandelt klachten van burgers over de overheid. Hij is onafhankelijk en onpartijdig. Hij doet zijn werk samen met zo'n 170 medewerkers. De nationale Ombudsman is een voorziening in de `tweede lijn'. Dat betekent dat u met een klacht eerst gebruik moet maken van de
klachtregeling bij de overheidsinstantie zelf. Pas als u er samen met die overheidsinstantie niet uitkomt, kan de nationale Ombudsman uw klacht behandelen. Het gaat daarbij vooral om gedragingen, dus over de manier waarop de instanties hun werk uitvoeren. Bijvoorbeeld als een brief of verzoek
traag is behandeld, als er geen reactie komt of als u zich anderszins niet goed behandeld voelt. De nationale Ombudsman behandelt geen klachten over het beleid van een overheidsinstantie of over de inhoud van wetten en regelingen.

Gemeente is slechts gastheer

Het spreekuur wordt gehouden in het Stadshuis van Nieuwegein vanwege de centrale ligging en omdat er in dit gebouw meerdere overheidsdiensten zijn gevestigd: de gemeente, Werk & Inkomen Lekstroom en Geynwijs. Alle drie de organisaties hebben ieder een eigen klachtenprocedure. De gemeente werkt
daarnaast met de `informele aanpak' waarbij betrokken partijen worden uitgenodigd voor een gesprek in een poging de problemen op te lossen en verdere procedures te voorkomen. Voor het Sociale Domein heeft de gemeente een ombudsfunctionaris in dienst.