Meeste Udenaren tevreden over Wmo-beleid - Nieuws - Gemeente Uden


Geplaatst op dinsdag 22 september 2015

Afgelopen jaren is er veel veranderd op het gebied van hulp en ondersteuning door de komst van nieuwe wetgeving op het gebied van de Wmo, jeugd en participatie. Deze veranderingen gingen gepaard met flinke bezuinigingen. Gemeente Uden heeft met haar beleid ingezet op het mogelijk maken van
maatwerk, met het keukentafelgesprek als basis. Om te bekijken in hoeverre het beleid aansluit op de behoeften en wensen van inwoners, is de tevredenheid uitgebreid onderzocht door onderzoeksbureau Magis. Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat 79,9 % van de respondenten tevreden tot zeer tevreden is
over het keukentafelgesprek.

"Het onderzoek laat mooie resultaten zien, waar we trots op mogen zijn" aldus wethouder Overmans. "Samen met maatschappelijke partners werken we hard om alle veranderingen vorm te geven. Maar om dat goed te doen, kost nu eenmaal tijd. De berichten uit de media, waren vaak negatief. We wilden
daarom graag zelf duidelijk weten waar we staan. Het is prettig om bevestigd te krijgen dat we op de goede weg zijn. Udenaren die daadwerkelijk ondersteund zijn vanuit de Wmo, zijn tevreden over de aanpak. Dat geeft veel energie voor de volgende stappen. En nogmaals, die zetten we niet alleen.
We doen dit samen met allerlei maatschappelijke organisaties en de clienten zelf. De uitkomst van dit onderzoek is dus ook een compliment naar hen."

Maatwerk door keukentafelgesprek

Clienten geven aan vooral het prettige contact met de consulenten in het keukentafelgesprek te waarderen. Daarnaast is men zeer tevreden over de hoeveelheid en beschikbaarheid van huishoudelijke hulp in de gemeente Uden. Dit onderdeel is bewust opgenomen in het Wmo-beleid, omdat blijkt dat
deze vorm van ondersteuning juist ervoor zorgt dat clienten andere dingen weer op eigen kracht kunnen doen. In het keukentafelgesprek wordt de situatie van de client uitgebreid besproken, ook wat de client zelf nog kan en wat met behulp van ondersteuning opgelost moet worden. Deze oplossingen
op maat, lijken dus vruchten af te werpen.

Verbeteringen

Het onderzoek laat uiteraard ook nog ruimte voor verbeteringen. Bijvoorbeeld in het verstrekken van laagdrempelige informatie. De gemeente heeft hierop al actie ondernomen en werkt op dit moment aan verbetering van de informatie hierover op de website. Daarnaast krijgt de Wegwijzer naar hulp
en ondersteuning komende tijd nog meer aandacht. Verder vinden clienten het belangrijk dat in keukentafelgesprekken nog beter in beeld gebracht kan worden welke hulp er al beschikbaar is door mantelzorg en inzicht in de eigen bijdrage. Deze verbeteringen zullen steeds samen met inwoners,
maatschappelijke partners en betrokkenen worden vormgegeven. Daarbij wordt ook gekeken naar het betrekken van de juiste belangengroepen.

Voorzieningen voor iedereen

Een belangrijk onderdeel van het sociaal beleid van de gemeente Uden is dat elke inwoners maximaal moet kunnen meedoen. Uitgangspunt daarbij is dat inwoners op loopafstand hulp kunnen vinden. Dat gaat bv. van goede straatverlichting, tot elkaar kunnen ontmoeten en helpen, tot hulpverleners die
in de buurt zijn. Samen met maatschappelijke partners werken we daarom verder aan voorzieningen, die voor iedereen beschikbaar zijn. In 2016 wordt een aantal inlooppunten geopend, waar inwoners met hun hulpvraag terecht kunnen. Kleine vragen worden opgelost, bij moeilijke vragen wordt een
professionele hulpverlener ingeschakeld.