1 op de 4 Nederlanders denkt niet genoeg geld te hebben na pensioen

dinsdag 22 september 2015 10:03 Economie

Dit is een origineel bericht van GfK

Hilversum, 22 september 2015 - 25% van de Nederlanders denkt dat ze niet genoeg geld te besteden hebben als ze met pensioen zijn. 43% daarentegen heeft er in meer of mindere mate vertrouwen in genoeg financiele middelen te hebben om ook na hun pensioen het gewenste leven te leiden. Mannen hebben meer vertrouwen in een goed financieel pensioen dan vrouwen. (47% vs 39%). Dit blijkt uit GfK onderzoek uitgevoerd onder 23.000 mensen in 19 landen, waaronder ook Nederland.

In dit onderzoek is respondenten gevraagd hoe sterk men het eens of oneens is met de stelling: "Ik heb er vertrouwen in dat ik genoeg geld te besteden heb na mijn pensioen."

Kijkend naar de verschillende leeftijdsgroepen, maken de mensen in de leeftijd tussen de 50 en 59 jaar, zich het meeste zorgen. 31% van hen is het oneens met de stelling dat ze genoeg geld hebben na hun pensioen. Voor hen is het pensioen nabij, zij hebben relatief goed beeld bij hun verwachte inkomsten, en maken zich zorgen. Onder de jongeren (15-29 jaar) denkt ruim 20% niet genoeg geld te hebben na hun pensioen. Gezien de recente pensioenontwikkelingen zit er voor hen waarschijnlijk minder in het vat, maar ze maken zich toch minder zorgen. Dat zegt meer over het pensioenbewustzijn bij deze groep.

"Financiele organisaties krijgen met deze gegevens een goed inzicht in de omvang en kansen binnen de verschillende leeftijdsgroepen", aldus Eric Landwaart, Industry Director Financial Services bij GfK. "Neem bijvoorbeeld de jongeren. Als ruim 20% van hen aangeeft er niet voldoende vertrouwen in te hebben dat hun pensioen goed is geregeld, kunnen pensioenaanbieders zich voor deze doelgroep focussen op de voordelen om op jonge leeftijd al wel te sparen voor een goede pensioenregeling".

Vergelijking tussen de landen

Dit onderzoek maakt op een grootschalige manier een vergelijking tussen de verschillende landen. Hierdoor zijn onverwachte verschillen te zien. Ondanks het geroemde Nederlandse pensioensysteem, is Nederland een middenmoter als het gaat om het percentage mensen (16%) dat vertrouwen heeft in voldoende middelen na pensionering. Opvallend genoeg zijn de Verenigde Staten, waarin de meeste mensen door middel van beleggen in hun eigen pensioen moeten voorzien, hier met 22% koploper. Daar staat tegenover dat een derde van mening is dat ze na hun pensioen onvoldoende geld hebben. De spreiding van vertrouwen is veel groter dan in Nederland, wat wel past bij het meer individuele systeem in de VS.

Eric Landwaart concludeert: Het vertrouwen in voldoende middelen voor later is in Nederland redelijk op orde wanneer we het vergelijken met het buitenland. Toch is een kwart er niet van overtuigd. Gezien de ontwikkelingen naar een meer individueel systeem, is een verdere spreiding van mensen met vertrouwen en zonder vertrouwen te verwachten. Goede communicatie en het wijzen op benodigde individuele aanvullingen, zullen de komende jaren van essentieel belang zijn om het overall vertrouwen in het systeem overeind te houden.

Bijlage:

Infographic landen vergelijk

Infographic gemiddelde totaal Internationaal

Infographic gemiddelde totaal Nederland

Volledige onderzoeksrapport

Over het onderzoek

GfK heeft een online onderzoek uitgevoerd onder 23.000 consumenten, ouder dan 15 jaar, in 19 landen (Nederland n=1001). Het veldwerk is uitgevoerd in de zomer van 2015 en de data zijn gewogen op de demografische samenstelling van de online populatie 15+ in ieder land. De landen die meegenomen zijn in dit onderzoek zijn Australie, Belgie, Canada, China, Tsjechie, Frankrijk, Duitsland, Hong Kong, Italie, Japan, Nederland, Polen, Rusland, Zuid Korea, Spanje, Zweden, Turkije, Engeland en Amerika.

Over GfK

GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoekexperts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieen, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.