Ontwerp en bestemmingsplan Westelijke ontsluiting naar gemeenteraad


23 september 2015Om de verkeersdoorstroming aan de westkant van Amersfoort te verbeteren heeft de gemeenteraad in 2013 een voorkeurstrace vastgesteld voor de Westelijke ontsluiting. Dit trace is in overleg met omwonenden, omliggende bedrijven en instellingen en belangengroepen uitgewerkt tot
een ontwerp en een ontwerp bestemmingsplan. Deze plannen zijn dinsdag 22 september vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders en worden voor besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad.

Over een traject van 2,5 kilometer krijgt de weg een nieuwe inrichting, zodat het een goede ontsluitingsweg wordt voor lokaal en regionaal verkeer. Het trace loopt vanaf de Stichtse Rotonde over de Daam Fockemalaan, vervolgens parallel aan de Aletta Jacobslaan, over het kazerneterrein en onder
het spoor door en dan over het bestaande trace van de Barchman Wuytierslaan Noord. Verkeerswethouder Hans Buijtelaar: "Op veel plaatsen langs het traject zijn maatwerkoplossingen bedacht. Er komt een nieuw stuk weg van een kilometer om de wijk heen zodat de huidige route over de Daam
Fockemalaan geen doorgaand verkeer meer zal hebben. Dit komt de leefbaarheid in de buurt ten goede."

Inpassing omgeving

De weg wordt ingepast in een groene omgeving en ecologische verbindingen worden verbeterd.
De natuur en bomen die door de aanleg van de weg verdwijnen, worden gecompenseerd. Daarnaast investeert de gemeente 600.000 euro extra in maatregelen om de natuur in het gebied te versterken. Het voorstel is om hiermee een nieuw natuurgebied aan te leggen dat Birkhoven verbindt met de natuur
langs de Eem. Het uiteindelijk resultaat is dat de natuur en ecologie in en rond het plangebied wordt verbeterd ten opzichte van de huidige situatie.

Fietsbrug

Nieuwe fietsroutes en een fietsbrug zorgen ervoor dat de fietsers zich in het gebied veiliger kunnen verplaatsen. Bij de scholen langs de Stichtse Rotonde komen fietstunnels, de Daam Fockemalaan wordt ingericht als fietsstraat en de fietsbrug over het spoor krijgt aan de noordzijde twee
opritten. Hierdoor hoeft het fietsverkeer niet de Westelijke ontsluiting over te steken.

Andere oplossingen

Voor een aantal opgaven in het gebied worden voorstellen gedaan die afwijken van de oorspronkelijke opdracht van het besluit dat de raad op 17 december 2013 heeft genomen. Voortschrijdend inzicht heeft ertoe geleid dat voor een aantal opgaven voor ruimtelijke- of natuurontwikkeling betere
oplossingen zijn. Zo is bijvoorbeeld het voorstel om het parkeerterrein van het Bosbad te verplaatsen naar een strook grond gelegen naast de hockeyvelden. Hierdoor komt het huidige parkeerterrein beschikbaar als ecologische hoofdstructuur. Daarnaast is het voorstel om voor de Bernhardkazerne
een rechtstreekse aansluiting op de Westelijke ontsluiting te realiseren voor konvooien en in geval van calamiteiten.

Procedure

In oktober worden het ontwerp en het ontwerp bestemmingsplan van de Westelijke ontsluiting besproken in de raad. Na goedkeuring door de raad wordt het plan ter visie gelegd. Bewoners en belanghebbenden kunnen daarop reageren. Naar verwachting wordt in het tweede kwartaal van 2016 het
bestemmingsplan definitief vastgesteld.



Facebook Twitter LinkedIn NuJij Email