KWF blij met initiatief AH om tabak uit het zicht te halen

Persbericht

Amsterdam, 23 september 2015

KWF blij met initiatief AH om tabak uit het zicht te halen

“AH vervult hiermee een belangrijke voorbeeldfunctie bij de bescherming van kinderen tegen tabak”

KWF Kankerbestrijding pleit er al heel lang voor dat tabak uit het zicht van de jeugd wordt verkocht, om de kans te verkleinen dat jongeren beginnen met roken. Op dit moment worden er nog op méér dan 30.000 verkooppunten tabaksproducten verkocht, veelal prominent geëtaleerd in winkels, supermarkten en benzinestations. KWF is enthousiast dat Albert Heijn een eerste stap zet en verschillende methodes gaat testen om tabak uit het zicht te halen. Uit draagvlakonderzoek van TNS NIPO in opdracht van KWF Kankerbestrijding blijkt dat meer dan de helft (57%) van de Nederlanders het eens is om tabak uit het zicht te halen.

Blootstelling aan tabaksproducten vergroot de kans dat jongeren beginnen met roken of blijven roken. Iedere dag raken 100 kinderen verslaafd aan roken. Samen met onze partners van Alliantie Nederland Rookvrij (Longfonds, Hartstichting) werken we aan een rookvrije generatie.

Jongeren en roken

Nog altijd beginnen elk jaar ruim 35.000 kinderen met roken en sterven er in Nederland jaarlijks meer dan 20.000 mensen vroegtijdig als gevolg van roken en meeroken. Iedere dag raken honderd kinderen verslaafd aan roken. Meer dan tachtig procent van de huidige rokers is begonnen voor zijn achttiende. De kans om te beginnen met roken is voor jongeren tweemaal zo groot als zij in de supermarkt geconfronteerd worden met de zichtbaarheid van sigaretten.

“Het is eigenlijk absurd dat we in Nederland sigaretten verkopen alsof het een normaal product is, terwijl we het in wezen hebben over een product dat 1 op de 2 consumenten doodt. Om onze jeugd te beschermen tegen de verleidingen van roken pleiten we ervoor om tabaksproducten niet in het zicht van de jeugd te verkopen. De afgelopen jaren zien we dat steeds meer Nederlanders deze maatregel ondersteunen”, aldus Michel Rudolphie, directeur KWF Kankerbestrijding. “Dat Albert Heijn nu verschillende methodes gaat testen om tabak uit het zicht te halen stemt ons enthousiast. Wèl vragen we ons af wanneer de test voor Albert Heijn succesvol is. We doen daarbij een dringende oproep om niet de efficiency en de omzet leidend te laten zijn, maar juist de bescherming van kinderen centraal te laten staan bij de uiteindelijke keuze van een display ban”.

Convenant tabak uit het zicht bij supermarkten

Afgelopen zomer stemde een ruime meerderheid van de Tweede Kamer voor een convenant tussen VWS en de verschillende supermarkten. Dit convenant houdt in dat er voor 1 januari 2016 afspraken moeten komen hoe supermarkten het tabak uit het zicht gaan verkopen. Als het convenant niet naar wens is van de Tweede Kamer volgt er mogelijk wetgeving. KWF, en haar partners Hartstichting en Longfonds, zijn blij met het initiatief Staatssecretaris van Rijn hierin getoond heeft.

Verleiding

Jongeren blijken gevoelig voor de identiteit en uitstraling van producten. Sinds de invoering van het reclameverbod voor tabak in 2002, zijn de tabaksverpakking en de display (met de verschillende pakjes naast elkaar) de belangrijkste reclamemiddelen van de tabaksindustrie geworden. Zonder dat we het door hebben, worden we onbewust dagelijks geconfronteerd met deze misleidende marketing. Wereldwijd besteedt de tabaksindustrie jaarlijks miljarden aan de marketing van haar producten. Het merendeel van dit geld wordt uitgegeven aan de promotie van tabakswaren op het verkooppunt.

In een groeiend aantal landen (Canada, Ierland, Thailand, Finland, Engeland) heeft de overheid de winkeliers verplicht om tabak uit het zicht te verkopen, maar in Nederland nog niet.

KWF Kankerbestrijding, de Hartstichting en Longfonds zijn partner van de Alliantie Nederland Rookvrij!, een actief netwerk dat zich inzet voor een samenleving waarin niemand meer (over)lijdt aan de gevolgen van roken.