Meer banen voor `Unieke Achterhoekers'


Actueel

Zoveel mogelijk mensen die er zelf niet in slagen werk te vinden, verdienen een baan. Om dat de komende jaren in de Achterhoek voor elkaar te krijgen, is de campagne `Unieke Achterhoekers aan het werk' gestart. Een gezamenlijke campagne van de Achterhoekse gemeenten, UWV,
werkgeversorganisaties en vakbondbonden.

Unieke Achterhoekers zijn mensen die om welke reden dan ook moeite hebben een baan te vinden. Zij hebben nu een Wajong-uitkering, werken bij de sociale werkvoorziening of hebben een beperking waardoor zij steeds buiten de boot vallen. De campagne `Unieke Achterhoekers aan het werk' laat de
komende tijd zien dat al deze werkzoekenden zo hun eigen talent hebben. Uiteindelijk is het doel dat er meer banen komen voor deze Unieke Achterhoekers.

Wat gaan we doen?

De komende tijd gaan medewerkers van het Werkgeversservicepunt Achterhoek op bezoek bij bedrijven en overheidsinstellingen. Ze gaan met elkaar in gesprek over wie Unieke Achterhoekers eigenlijk zijn en of er mogelijkheden zijn om hen een baan aan te bieden. Ook via social media vragen we
regelmatig aandacht voor dit onderwerp. Verder bezoeken wethouders uit de verschillende gemeenten bedrijven die al met Unieke Achterhoekers werken. Om hen in het zonnetje te zetten, maar ook om bij hen de eerste ervaringen met deze `unieke' medewerkers op te halen. Zo bezocht wethouder Paul
Seesing PMS, een bedrijf in Hengelo dat al jarenlang meerdere medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst heeft. Hij overhandigde de directeur een gevelbordje dat laat zien dat dit bedrijf Unieke Achterhoekers aan het werk helpt. Richard Geeraths, directeur van PMS: "Je ziet
mensen echt groeien in hun eigenwaarde, in hun werk. Ik ben ontzettend trots op wat ze presteren en dankbaar dat wij dit kunnen doen."

Uniekeachterhoekers.nl

Op www.uniekeachterhoekers.nl staat informatie over wie Unieke Achterhoekers eigenlijk zijn. Werkgevers (ambassadeurs) vertellen op hun beurt ook hun verhaal, zodat andere werkgevers kunnen overwegen of hun bedrijf ook een plek kan zijn voor een Unieke Achterhoeker.

Meer info

Initiatief van Werkbedrijf Achterhoek

De campagne is een initiatief van het in januari opgerichte Werkbedrijf Achterhoek. In het Werkbedrijf zijn alle Achterhoekse gemeenten, het UWV en de Achterhoekse werkgeversorganisaties en vakbonden vertegenwoordigd. Samen staan zij voor de opdracht om (nieuwe) kansen op werk te creeren voor
werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt. Deze opdracht komt voort uit de het landelijke Sociaal Akkoord dat in het kader van de nieuwe Participatiewet is gesloten.