Capgemini en Eneco Groep slaan handen ineen om innovatie en digitale..


Samenwerkingsovereenkomst getekend om de energiesector te ondersteunen met nieuwe diensten en business modellen
Capgemini heeft een nieuwe samenwerkingsovereenkomst getekend met de Eneco Groep (Eneco, Stedin, Joulz, Ecofys), de toonaangevende Nederlandse duurzame energie Groep die haar klanten ondersteunt bij het duurzaam opwekken, opslaan, afnemen, ruilen of verhandelen van energie. Met deze nieuwe
overeenkomst zullen Eneco en Capgemini hun werkrelatie, die zich momenteel richt op infrastructuurdiensten, verder verbreden tot een samenwerking gericht op businessinnovatie en digitale transformatie. De overeenkomst bouwt voort op Capgemini's wereldwijde sectorkennis en best practices op het
gebied van de digitale transformatie voor de energiesector en Eneco's strategie op het gebied van duurzaamheid. Deze samenwerking stelt Eneco in staat innovatieve zakelijke diensten te ontwikkelen en nieuwe markten te ontginnen.

De overeenkomst met Capgemini voorziet in het verbeteren, innoveren en transformeren van Eneco's bestaande IT-landschap en het gezamenlijk exploreren van technologische mogelijkheden, het delen van Intellectual Property (IP)-ontwerpen evenals het gezamenlijk investeren in business development.
De voornaamste gezamenlijke focusgebieden zijn: home energy management, oplaadmogelijkheden voor elektrisch vervoer, lokale energieopwekking en het verder uitbouwen van digitale klantenservices.

Gedreven door haar missie `Duurzame energie voor iedereen' zal Eneco's succes afhangen van het vermogen om haar bestaande IT-landschap te innoveren en te transformeren om zo de totale cost of ownership te verlagen en een lanceerplatform voor haar toekomstige diensten te creeren.

Joeri Kamp, CIO Eneco Groep: `De manier waarop onze klanten energie gebruiken in hun huizen en voor hun bedrijven verandert ingrijpend. We zien dat decentrale en duurzame energie de nieuwe standaard worden. Onze focus ligt op het ondersteunen en vergemakkelijken van deze transformatie voor
onze klanten door hen wendbare en slimme producten en diensten aan te bieden. Om dit effectief te kunnen doen, moeten we een nieuwe stap zetten in de integratie van IT-oplossingen met onze kennis van duurzame energie door energie-infrastructuren in te zetten op een manier die niet eerder is
vertoond in de energiesector. Door hun IT-expertise, wereldwijde netwerk en sectorkennis is Capgemini de juiste organisatie om ons te ondersteunen bij het verwezenlijken van onze ambities.'

De nieuwe overeenkomst zal ook industriebrede innovatie stimuleren bij bedrijven in de energiesector doordat Eneco en Capgemini een aantal nieuw te ontwikkelen energieservices beschikbaar willen stellen voor andere spelers in de sector. Hiervoor wordt Capgemini's Utility to Energy Services
(u2es) programma ingezet. Dit programma ondersteunt de energiesector bij de transformatie naar energieservicebedrijven.

Perry Stoneman, Utilities Global Sector Leader van Capgemini: 'De huidige energiesector wordt geconfronteerd met een niet-aflatende stroom aan uitdagingen, waaronder de voortdurende noodzaak om klanten nieuwe en innovatieve diensten aan te bieden en het verder verbeteren van de totale
operationele kosten. We zijn zeer enthousiast over deze overeenkomst met Eneco. Vanuit de leidende rol die zij spelen in energiedienstverlening en in de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen, begrijpen zij als geen ander met welke uitdagingen de energiesector wordt geconfronteerd en hoe je
deze veranderingen kunt omarmen door het pad van transformatie te kiezen'.

De samenwerkingsovereenkomst met Eneco is onderdeel van Capgemini's `u2es transformation programma', dat drie belangrijke pijlers kent voor toekomstige groei en ontwikkeling:


1. Het verbeteren van de klanttevredenheid en het opbouwen van nieuwe strategische en klantrelaties: het toepassen van de nieuwste technologieen voor gebruiksvriendelijke diensten op mobiel, web en social media platforms die een multichannel ervaring creeren en tegelijkertijd de servicekosten
optimaliseren;
2. Het benutten van operational excellence: het verhogen van de winstgevendheid en de operationele efficiency in een marktomgeving waar energiebedrijven concurrerend moeten blijven. Dit gebeurt onder meer door managed services en business process outsourcing toe te passen;
3. Het creeren van nieuwe businessmodellen en nieuwe inkomstenstromen: door de inzet van de wereldwijd actieve Capgemini practice Insights & Data en de kennis en competenties van Capgemini Consulting wordt maximaal gebruik gemaakt van de mogelijkheden die voortkomen uit opkomende
technologieen, waaronder Internet of Things.


Deel deze pagina