Dutch Game Award voor e-Learning Sudan


Amsterdam, 30 september 2015 - Tijdens de Dutch Game Awards 2015 hebben War Child, onderzoeksinstituut TNO, de Ahfad Universiteit in Khartoum en gameontwikkelaar Flavour vanavond de Award voor Best Co-Production gewonnen voor hun serious game e-Learning Sudan. In deze game leren Soedanese
kinderen in hun eigen dorp rekenen en tellen. Dat doen zij met tabletcomputers, instructiefilmpjes en op maat gemaakte interactieve spellen, gebaseerd op het nationale onderwijsprogramma van Soedan.

Kate Radford, programmamanager innovatie War Child: "Elke deelnemende partij heeft met een unieke toegevoegde waarde bijgedragen aan het eindresultaat: een optimale game die leuk, uitdagend en internationaal erkend is als een waardevolle mogelijkheid om onderwijs te bieden in specifieke
situaties."

Hester Stubbe-Alberts, senior onderwijskundige TNO: "We zijn er ontzettend trots op dat we - ondanks de verschillende culturele en organisatorische achtergronden - onze kennis hebben samen gebracht en het beste bij elkaar naar boven hebben gehaald."

Jain van Nigtevegt, creative director Flavour: "E-Learning Sudan is de perfecte synergie tussen doelgroep, gameontwikkelaar, kenniseigenaar en validatie. Het is altijd een intensieve, maar heldere samenwerking geweest waar open conversatie het fundament voor deze goede uitwerking was."

Wereldwijd gaan meer dan achtentwintig miljoen kinderen uit conflictgebieden niet naar school omdat er in hun land oorlog is of recentelijk was. Of omdat ze gevlucht zijn. Daarom ontwikkelde War Child met genoemde partijen e-Learning Sudan, dat uiteindelijk als pilot diende voor Can't Wait to
Learn, het vervolgprogramma van deze succesvolle serious game.

Omdat de resultaten van e-Learning Sudan zeer positief zijn, wil War Child deze game ook in de Syrische regio gaan gebruiken. Vanwege de voortdurende oorlog in Syrie vangen Jordanie en Libanon momenteel ruim 600.000 gevluchte Syrische kinderen op. De druk op de schoolsystemen is daar inmiddels
zo groot dat bijna 60% van deze Syrische kinderen er niet naar school kan. War Child staat klaar om haar expertise met Can't Wait to Learn ook daar in te zetten.

UNICEF bestempelde de game vorig jaar als een van de vijf meest veelbelovende onderwijsinnovaties wereldwijd.

Noot voor redacties (