Seinen op groen voor spoorlijn Roodeschool Eemshaven

Groningen, 29 september 2015

Seinen op groen voor spoorlijn Roodeschool Eemshaven

Alle seinen staan op groen voor de verlenging van de spoorlijn tussen Groningen - Roodeschool naar de Eemshaven. De provincie Groningen, ProRail, de gemeente Eemsmond, AG Ems en Groningen Seaports zijn het eens over het tracé en over de maatregelen die hiervoor genomen moeten worden. Het bestaande spoor wordt verlengd en er komen twee nieuwe stations. Het station van Roodeschool wordt verplaatst naar de Hooilandseweg en in de Eemshaven komt een nieuw station. Volgend voorjaar wordt begonnen met de aanpassingen aan het spoor; in april 2018 moet de trein naar de Eemshaven gaan rijden. De trein gaat een aantal keren per dag doorrijden naar de Eemshaven: doordeweeks in het laagseizoen drie keer per dag en tijdens het hoogseizoen vier keer per dag. Dit gebeurt binnen de bestaande dienstregeling. Voor de verbinding wordt drie kilometer nieuw spoor aangelegd. Daarnaast wordt ongeveer 4,3 kilometer bestaand goederenspoor aangepast. Ook wordt de beveiliging van het spoor verbeterd. Het station van Roodeschool krijgt bovendien een nieuwe locatie aan de Hooilandseweg. Borkum In de Eemshaven sluit de trein aan op de veerdienst van en naar Borkum. Met het doorrijden van de trein worden de Eemshaven en Borkum ontsloten voor het openbaar vervoer. Dit is goed voor zowel het toerisme op Borkum, als het toerisme van Borkum naar Groningen. Bewoners van Borkum kunnen sneller naar Groningen dan naar Emden of Oldenburg. Financiering Het doorrijden van de trein naar de Eemshaven wordt gerealiseerd door: het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Groningen, AG EMS, ProRail, Arriva, Groningen Seaports, gemeente Eemsmond, Regio Groningen Assen, Stadt Borkum, Inselverein Borkum, Landkreis Leer, EDR/Land Niedersachsen en de Kamer van Koophandel Noord. Het project wordt via het INTERREG IV A-programma Deutschland-Nederland medegefinancierd uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) .