Nieuwe huisstijl Best Western weerspiegelt ontwikkeling van hotelmerk


Nieuwe bedrijfsnaam, nieuwe afkorting, nieuwe logo´s

AMERSFOORT, 20150930 -- (30 september 2015) – De afgelopen 20 jaar heeft Best Western Hotels een enorme ontwikkeling doorgemaakt op het gebied van kwaliteitsverbetering en wereldwijde uitbreiding van het merk naar ruim 4.100 hotels in meer dan 100 landen. Het bekende en vertrouwde logo van de hotelketen is daarbij een constante factor geweest. Vandaag, tijdens de jaarlijkse conferentie in Honolulu, onthult de directie van het bedrijf haar toekomstplannen waarmee een duidelijk signaal wordt afgegeven over de enorme veranderingen die het hotelmerk de afgelopen jaren heeft ondergaan.

“Voor meer dan 20 jaar heeft Best Western een bekend, vertrouwd en herkenbaar logo gehad. Maar na alle investeringen van de afgelopen 10 jaar in ons 69-jarig hotelmerk dienen we consumenten bewust te maken van de veranderingen die binnen Best Western hebben plaatsgevonden. Wij kijken de toekomst vol vertrouwen tegemoet met een compleet vernieuwde huisstijl dat ons bijzondere aanbod aan hotels bellicht en de verschillen in ons aanbod accentueert. Een merkidentiteit waarmee wij onze aantrekkingskracht verbeteren en die ons een hedendaagse, energieke en relevante uitstraling geeft,” zegt David Kong, President & Chief Executive Officer van Best Western Hotels & Resorts. “We zijn weer helemaal teruggegaan naar af. Deze nieuwe logo’s zijn een aanzienlijke verandering ten opzichte van de huidige logo’s en zij illustreren de fantastische producten en het hotelaanbod van het Best Western van vandaag de dag.”

Best Western heeft de afgelopen 10 jaar een enorme ontwikkeling doorgemaakt. De introductie van een nieuwe naam voor de masterbrand en unieke logo’s voor ieder hotelmerk onderstrepen voor de consument de enorme veranderingen die de afgelopen jaren bij Best Western hebben plaatsgevonden:
  • een stabiel en progressief executive team, onder leiding van David Kong, één van de meest ervaren Chief Executive Officers in de hotelindustrie.
  • het opsplitsen in 2011 van het Best Western hotelportfolio in drie hotelmerken (Best Western, Best Western Plus en Best Western Premier) ter verduidelijking van het productaanbod van Best Western en om beter te sturen op de verwachtingen van gasten.
  • de opkomst als leider in de hotelindustrie door andere ketens voorbij te streven op basis van de RevPAR (revenue per available room / omzet per beschikbare kamer) en het winnen van een record aantal prijzen in de reisindustrie.
Een andere aanzienlijke aanpassing om de veranderingen die op het gebied van kwaliteit en aanbod plaats hebben gevonden te onderstrepen, is de naamswijziging van de masterbrand van Best Western International naar Best Western Hotels & Resorts. Het nieuwe masterbrand logo wordt gebruikt als paraplu voor de 6 merken van de keten: Best Western, Best Western Plus®, Best Western Plus Executive Residency®, Best Western Premier®, Vīb℠ en BW Premier Collection.

Door de invoering van drie nieuwe logo’s voor de hoteltypes Best Western, Best Western Plus en Best Western Premier verstevigt Best Western de segmentatie van ieder hoteltype. En verduidelijkt Best Western het verschil tussen de verschillende hoteltypes door de invoering van de nieuwe logo’s. Daarnaast legt men in de toekomst veel meer de nadruk op de initialen van het merk Best Western - BW - in het nieuwe logo. Deze initialen worden ingezet op verschillende communicatiekanalen, in het bijzonder online, waar door o.a. ruimtegebrek een afkorting heel goed werkt.

Het gehele traject om de nieuwe logo’s en huisstijl te creëren heeft twee jaar geduurd. Er is veel tijd gestoken in het vergaren van input vanuit reizigers, inkopers, partners en Best Western hoteliers wereldwijd. Als onderdeel van deze rebranding heeft Best Western zich vooral gericht op het eigentijds maken van de uitstraling van het bedrijf en een duidelijke segmentatie van de zes hotelmerken. Door gebruik te maken van hedendaags grafisch design en digitale printmogelijkheden zijn een verscheidenheid aan logo’s gecreëerd die door gebruik van special effects uitzonderlijk, uniek, en karakteristiek ogen voor consumenten, maar die tegelijk ook functioneel zijn.

[De nieuwe logo's van Best Western Hotels & Resorts]

De opvallendste punten van de nieuwe logo’s zijn:
  • Het Best Western Hotels & Resorts masterbrand logo bestaat nog steeds uit het herkenbare blauw uit het huidige logo maar dan voorzien van een moderne twist. Daarnaast wordt in het logo gebruik gemaakt van een handgeschreven lettertype - dat speciaal voor Best Western ontwikkeld is - om het geheel een hedendaagse, vriendelijke en onvergetelijke uitstraling te geven.
  • Het design van het Best Western hotelmerk gebruikt hetzelfde handgeschreven lettertype dat vertrouwen en persoonlijkheid uitstraalt. De vernieuwde kleur blauw die ook voor de masterbrand gebruikt is, wordt ook in dit logo voor de Best Western hotels gebruikt. De ronde bol vormt het middelpunt en komt tot leven door gebruik van special effects zoals kleurverloop, highlights en 3D effecten. Deze effecten zijn onderscheidend voor de hotelindustrie, waar traditioneel veelal twee-dimensionele logo’s worden gebruikt.
  • Het Best Western Plus logo maakt gebruik van het traditionele rood van het huidige logo, is voorzien van het handgeschreven lettertype en legt door gebruik te maken van een moderne taps toelopende onderstreping de nadruk op het woord “Plus”. De diamantvorm onderscheidt het van het Best Western hotellogo en geeft het een meer premium uitstraling dat past in het hogere middensegment van de markt.
  • Het Best Western Premier logo gebruikt een klassiek en toch tijdloos lettertype met unieke designelementen voor meer elegantie en stijl. Het BWP monogram doet iconisch aan met zijn multidimensionaal ovale vorm. Het Premier woordmerk gebruikt een aangepaste belettering en is geaccentueerd met een taps toelopende lijn wat het koppelt aan het masterbrand logo.
“Door ieder merk een duidelijke identiteit te geven, kunnen hoteliers en hotelontwikkelaars ervan verzekerd zijn dat gasten weten in welk type hotel zij verblijven en wat zij van het hotel kunnen verwachten” zegt Suzi Yoder, Senior Vice President of International Operations van Best Western Hotels & Resorts. “deze verduidelijking zal helpen om meer gasten aan te trekken en uiteindelijk zorgen voor een hogere opbrengst per beschikbare kamer voor de hoteleigenaar.“

Naast de veranderingen op het gebied van de corporate identiteit, heeft Best Western tevens innovatieve stappen ondernomen op het gebied van e-commerce. De afgelopen vier jaar is de internationale website www.bestwestern.com door Compuware vier maal op rij uitgeroepen tot beste website in de hotelindustrie (Compuware Best of the Web Gold Award; 2012-2015). Toch heeft Best Western besloten af te stappen van het huidige e-commercesysteem en heeft men een volledig nieuw digitaal customer experience platform gebouwd. Een week geleden lanceerde Best Western haar nieuwe mobiele customer experience platform, inclusief een nieuwe mobiele website en mobiele apps voor smartphones en tablets. De mobiele website Bestwestern.com is voorzien van een heldere en overzichtelijke interface welke eenvoudig is in gebruik. Tweede kwartaal 2016 onthult Best Western haar volledig nieuwe desktop versie van Bestwestern.com.

Het aannemen van de logo’s zal midden november officieel zijn, na de goedkeuring van de Noord-Amerikaanse Best Western hoteliers.

Over Best Western Hotels & Resorts:
Best Western International, Inc. heeft haar hoofdkantoor in Phoenix, Arizona. Het hotelmerk bestaat uit meer dan 4.100* hotels in ruim 100 landen en regio’s. Best Western bestaat uit zelfstandige hotels opererend onder de zes labels BEST WESTERN®, BEST WESTERN PLUS®, BEST WESTERN PREMIER®, BEST WESTERN PLUS EXECUTIVE RESIDENCYSM, VībSM en BW Premier CollectionSM. De hotelketen werd opgericht in 1946, bestaat dit jaar 69 jaar en biedt elke nacht onderdak aan honderdduizenden gasten over de hele wereld. Best Western biedt haar ondernemers wereldwijd support op het gebied van operations, sales en marketing en biedt online en mobiele reserveringsoplossingen. Meer dan 25 miljoen reizigers zijn lid van het gratis loyaliteitsprogramma Best Western Rewards®, één van de weinige echt internationale loyaliteitsprogramma’s. Partnerships met ARC Europe/AAA/CAA, Minor League Baseball en Harley-Davidson bieden consumenten verrassende interactie met het merk. Best Western blijft onderscheidingen binnen de hotelindustrie behalen; Business Travel News heeft BEST WESTERN en BEST WESTERN PLUS verkozen tot beste ‘mid-priced’ en ‘upper mid-priced’ hotelketens,
Compuware heeft vier jaar op rij een gouden ‘Best of the web’ award voor de beste hotelwebsite uitgereikt en Best Western is zes jaar op rij tot AAA/CAA Hotel Partner of the Year verkozen. Meer dan de helft van alle Best Western hotels wereldwijd hebben een Tripadvisor Certificate of Excellence gewonnen.

* aantallen zijn bij benadering en kunnen fluctueren

Voor meer informatie, bezoek www.bestwestern.nl, www.bestwestern.com en www.bestwesterndevelopers.com

Voor journalisten is er ook een persmap.