Minder bureaucratie in de zorg is eerste stap


07 oktober 2015
Vereniging

Minder bureaucratie in de zorg is eerste stap

Verruiming mededingingswet nodig om kwaliteit te financieren.

Het akkoord dat de huisartsen hebben bereikt met minister Schippers van VWS, de zorgverzekeraars en ACM over minder bureaucratie, meer samenwerking zonder boetedreiging en een gelijkwaardige onderhandelingspositie is een begin van meer zeggenschap over de zorg waar die hoort: bij de
zorgverlener.

Al jaren kaart de NVLF - net zoals de huisartsen - de ongelijke positie aan die logopedisten hebben ten opzichte van de zorgverzekeraars. De NVLF is dan ook blij dat dit probleem door alle partijen wordt erkend en dat er gezocht wordt naar oplossingen. "We zien dit als een stap in de goede
richting maar het is nog niet de oplossing voor het lastige probleem rondom de onderhandeling over de tarieven logopedie", aldus de beroepsvereniging van logopedisten.
Een verruiming van de mededingingsregels is nodig om hier uit te komen. "Voor deze verruiming van de mededingingswetgeving blijven we ons inzetten. Er zal een modus gevonden moeten worden wat betreft de financiering van kwaliteit van zorg", reageert NVLF-voorzitter Theo de Koning.

Uitgangspunten rondom de mededingingswetgeving
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft recent nieuwe uitgangpunten rondom de mededingingswetgeving gepubliceerd. ACM geeft met dit document inzicht in de wijze waarop zij toezicht houdt op zorgaanbieders in de eerste lijn. ACM licht toe dat de Mededingingswet ruimte biedt voor
samenwerking die het belang van de patient en verzekerde dient. Het toezicht van ACM richt zich op het voorkomen van schadelijke samenwerking tussen zorgaanbieders en het bevorderen van een snelle aanpassing van schadelijke samenwerkingsvormen.

De mededingingsregels zijn met de komst van dit document niet veranderd. ACM maakt duidelijk hoe zij met het oog op de regels samenwerking in het belang van patienten en verzekerden wil stimuleren en schadelijke samenwerking wil voorkomen. Bij samenwerking in het belang van de patient kan men
denken aan initiatieven om de kwaliteit van behandelingen te verbeteren of om nieuwe behandelmethoden en innovatieve technologieen te introduceren. Ook gezamenlijk overleg over ontwikkelingen in de zorg in een regio of stad, zijn toegestaan.
De ACM geeft aan dat ze terughoudend zal zijn in de aanpak van eventuele overtredingen van de Mededingingswet, zolang alle betrokken partijen (zorgverleners, verzekeraars en patienten) tevreden zijn.
Alleen als er aanleiding toe is, bijvoorbeeld omdat de ACM klachten ontvangt, zal de ACM optreden. Door de nieuwe uitgangspunten ACM wordt de onderlinge samenwerking rondom kwaliteit bevorderd.

Als partijen collectief onderhandelen om bijvoorbeeld een hogere prijs af te dwingen of wanneer zij onderling patienten verdelen, is dit niet goed voor patienten en verzekerden. Dit soort afspraken drijft de zorgkosten omhoog en beperkt de keuzemogelijkheden voor patienten. Daarom zijn deze
afspraken niet toegestaan en zal ACM in zo'n geval ingrijpen om de schadelijke samenwerking te beeindigen.

Klik hier voor Nieuwsbericht ACM

Vermindering bureaucratie
Nu er een oplossing is gevonden voor de huisartsen voor het verminderen van de bureaucratie, ligt het voor de hand dat direct hierna de gehele eerstelijnszorg wordt ontdaan van regels die geen kwaliteitsdoel dienen. De NVLF juicht de uitnodiging die ZN-voorzitter Andre Rouvoet deed om met
andere beroepsgroepen aan de slag te gaan, zeer toe. "Op deze opening heeft de NVLF al 4 jaar aangedrongen. De NVLF zal in gesprekken met de zorgverzekeraars bekijken welke opgelegde bureaucratie binnen de logopedie verminderd kan worden.

Waar de NVLF zich vanzelfsprekend in kan vinden is dat de kwaliteit van zorg voor de patient voorop staat. Het ontwikkelen van kwaliteitsnormen en deze wetenschappelijk onderbouwen is exact ook de rol van de beroepsvereniging. Kwaliteit staat aan de basis van de logopedische zorg en is het
laatste waar de beroepsgroep op zal inleveren. "Als er met zorgverzekeraars gesproken wordt over de toetsbaarheid van kwaliteit, dan is het aan de vereniging om de borging en de controle van de kwaliteit te garanderen. Er zal in overleg bezien moeten worden hoe we op dit punt minder externe
controlerende druk door de zorgverzekeraars kunnen realiseren die beslag legt op zorg aan de patient."

De NVLF wil op korte termijn met de zorgverzekeraars hierover in gesprek.