CO2-uitstoot Infra daalt niet verder in eerste helft 2015


7 oktober 2015

De CO[2]-uitstoot van activiteiten, zoals grondverzet en asfaltproductie van Heijmans Infra is in de eerste helft 2015 niet verder gedaald. Dat blijkt uit de rapportage die Heijmans elk halfjaar uitbrengt in het kader van de CO[2] prestatieladder.

Realisatie eerste helft 2015

De CO[2]-emissie 2015 bedraagt na zes maanden 19.602 ton, een toename van 15% ten opzichte van de eerste helft van het jaar ervoor (17.469 ton*). Gerelateerd aan de omzet bedraagt de toename van de CO[2]-uitstoot 24,7%. De toename van de uitstoot wordt voornamelijk veroorzaakt door verhoging
van brandstofverbruik op projecten, uitstoot van de leaseauto's en vliegverkeer in de eerste helft van het jaar. Kijken we naar het voortschrijdend gemiddelde van de afgelopen 12 maanden, dan bedraagt de CO[2]-reductie 4,7% gerelateerd aan de omzet.

(*)Voor 2014 is een correctie doorgevoerd voor woon-werkverkeer waardoor dit onderdeel met 300% is toegenomen

De verwachting is dat de omzet in de 2^e helft van het jaar toeneemt en daarmee de verhouding omzet versus CO[2]-uitstoot gunstiger uitvalt. Heijmans neemt voor de projecten aanvullende maatregelen om eind volgend jaar de 6% reductiedoelstelling te kunnen halen. Daarbij ligt vooral de focus op
het verlagen van de uitstoot bij de projecten en leaseauto's.

Organisatieaanpassing

Per 1 juni zijn de bedrijfsonderdelen Wegen, Civiel en HIP samengevoegd onder de naam Infra. Deze samenvoeging heeft geen gevolgen voor het CO[2] bewust certificaat en ook niet op de CO[2]-footprint. Aangezien deze al over geheel Heijmans Infra gaat.

Doelstelling 2012-2016

Heijmans heeft de ambitie om de CO[2]-emissie, gerelateerd aan de omzet, in vier jaar minimaal 6% te laten afnemen en hanteert 2012 als referentiejaar voor zowel emissie als omzet. Om de CO2-uitstoot te meten en rapporteren gebruikt Heijmans drie scopes:

* Scope 1 betreft de uitstoot veroorzaakt door brandstoffen die wij zelf inkopen en verbruiken (voornamelijk gas, benzine en diesel)
* Scope 2 omvat CO[2]-uitstoot als gevolg van het elektriciteitsverbruik (deze CO[2] stoten wij niet zelf uit maar de elektriciteitsmaatschappij) en zakelijk verkeer
* In scope 3 wordt CO2-uitstoot van zoals woon-werkverkeer en openbaar vervoer berekend

De focus blijft echter primair gericht op scope 1 en secundair op scope 2. Vooral deze scopes kunnen wij direct beinvloeden door maatregelen te treffen. Het grootste deel van de uitstoot vindt binnen deze scopes plaats.

De CO[2] prestatieladder vraagt steeds meer aandacht voor de CO[2]-uitstoot in de keten (van productie tot levering aan Heijmans). Daarbij is het belangrijk dat wij samen met ketenpartners onderzoeken hoe wij de CO[2-]uitstoot in de keten kunnen verlagen. Om meer inzicht te krijgen in de
uitstoot voeren wij ketenanalyses uit en werken wij samen met enkele van de belangrijkste ketenpartners aan de verdere terugdringing van de CO[2]-uitstoot. In de 2^e helft van dit jaar gaan wij met de belangrijkste ketenpartners op het gebied van transport en grondverzet om tafel zitten om een
gezamenlijke strategie te bepalen.

Heijmans-Infra-CO2-Footprint.jpg

Scope 1: Brandstoffen

Het grootste deel van de uitstoot (93%) bestaat uit `brandstof', die voor het overgrote deel direct aan `projecten' gekoppeld is. Binnen scope 1 heeft een stijging van 13% in uitstoot plaatsgevonden ten opzichte van het jaar daarvoor. Deze stijging komt vooral door een toename van het
brandstofverbruik op de projecten (46%) en de leaseauto's (24%). Daar staat tegenover dat de CO[2]-uitstoot bij de asfaltcentrales is afgenomen (23%).

Scope 2: Elektriciteit en zakelijke kilometers

De CO[2]-uitstoot door elektriciteitsverbruik en zakelijk verreden kilometers vormt nog ruim 1 procent van de totale CO[2]-emissie. De geringe bijdrage van het elektriciteitsverbruik wordt veroorzaakt door het gebruik van Nederlandse groene stroom. Opvallend in deze cijfers is verder dat de
CO[2]-uitstoot door vliegverkeer bijna is verdubbeld. Dit is een trend die zich doorzet vanuit het vorige jaar. Deze toename heeft direct te maken met de betrokkenheid van Heijmans bij diverse projecten in het buitenland in het kader van de Smart Highway. De internationale belangstelling
hiervoor heeft een toename van het aantal buitenlandse vliegreizen tot gevolg gehad.

Scope 3: Woon-werkverkeer en openbaar vervoer

Ook de invloed van scope 3 blijft, met ruim dan 6%, gering. Er is een toename van 5% zichtbaar bij `woon-werkverkeer'. Voor dit onderdeel is voor 2014 een herberekening doorgevoerd. Bij een analyse van de gegevens van Q4 2014 bleek dat de brondata niet zijn omgerekend, daarnaast zijn deze
gegevens beter beschikbaar geworden door het nieuwe administratiesysteem. Hierdoor krijgen wij beter inzicht in de woon-werk afstanden en daarmee de afgelegde dagelijkse kilometers.

CO2-footprint0Heijmans-Infra.jpg

Accounting and Reporting Standard. Dit heeft er toe geleid dat we de volgende ketenanalyses hebben uitgevoerd; "Reductie CO[2] bij asfalttransporten" en "Reductie CO[2] door hergebruik bitumen". Het afgelopen half jaar zijn, bij het project VOC Noord-Brabant aansluitend op de pilots van vorig
jaar, opnieuw de asfalttransporten onder de loep genomen. Door een goede afstemming tussen frezen en asfaltproductie is een reductie van 5% behaald op de CO[2]-uitstoot, door de vrachtwagens niet leeg terug te laten rijden naar de asfaltcentrales.

De CO[2]-reductie van bitumen is vooral gericht op hergebruik van freesasfalt in combinatie met lage temperaturen asfalt (GreenwayLE). Dit jaar wordt extra ingezet op het verwerken van GreenwayLE bij de projecten, waardoor wij minder CO[2] uitstoten bij de productie. Vanaf juli 2014 hanteren
wij het principe van "GreenwayLE tenzij" dit houdt in dat we standaard GreenwayLE toepassen voor de onderlagen. In juni van 2015 heeft Rijkswaterstaat GreenwayLE officieel erkend als volwaardig alternatief voor conventionele tussenlagen. Het afgelopen jaar is de producite van GreenwayLE
achtergebleven bij de prognose, de tweede deel van het jaar wordt actief gestuurd op de toepassing van GreenwayLE. De onderzoeken naar de verbetering van GreenwayLE, zodat deze ook geschikt is voor toepassing in toplagen, gaat door.

Groener asfalt zonder extra kosten

Greenway LE

Groener asfalt zonder extra kosten
Bekijk deze pagina

Begin 2016 worden de prestaties vergeleken met de doelstelling, zoals deze is verwoord in het energie management plan. Ondertussen gaat Heijmans onverminderd verder met het verwezenlijken van haar brede duurzaamheidambitie, door het inzicht verder te vergroten, medewerkers te betrekken bij de
doelstellingen en ruimte bieden voor goede ideeen en eigen initiatieven.

Meer informatie

Stefan Daamen

Adviseur duurzaamheid

* sdaamen@heijmans.nl
* @HeijmansNL
* Bekijk mijn profiel
* +31 (0)6 158 294 64

* Deel op LinkedIn
* Deel op Twitter
* Deel op Facebook
* Deel via e-mail

* Deel op LinkedIn
* Deel op Twitter
* Deel op Facebook
* Deel via e-mail

Meer Heijmans

Wie bepaalt de contouren van morgen?
Expertise

Duurzaamheid

Wie bepaalt de contouren van morgen?
Bekijk deze expertise
Ons duurzaam hout beleid blijft niet alleen bij beloftes
Nieuws

Heijmans koploper in de 'Forest 50'

21 september 2015
Bekijk dit bericht
Dit is het derde jaar dat Heijmans de CO2-uitstoot in absolute cijfers weet te reduceren.
Nieuws

CO2-uitstoot Heijmans neemt verder af in 2014

16 maart 2015
Bekijk dit bericht
Een contract voor minder verkeershinder
Project

VOC Utrecht en Noord-Brabant West

Een contract voor minder verkeershinder
Bekijk dit project