Feedback Manipulation and Learning in Games

Promotie Dhr. Aidas Masiliunas

Trefwoorden: leren, speltheorie, experimenten, feedback, wedstrijden, coördinatiespellen

"Feedback Manipulation and Learning in Games"

Woensdag 7 oktober 2015, 12.00 uur

Promotores: prof.dr. A. Riedl, prof.dr. J.P. Reiss Co-promotor: dr. F. Mengel

In dit proefschrift worden theorie en experimenten gebruikt om te onderzoeken hoe efficiëntieverlies kan worden geminimaliseerd in twee types situaties. Wanneer mensen naar een vaststaande prijs dingen, lijden ze efficiëntieverlies als ze meer investeren dan optimaal zou zijn. We tonen aan dat deze verspillende overinvesteringen verdwijnen wanneer mensen accurate feedback krijgen, geleidelijk kunnen leren en weten wat anderen gaan kiezen. Een ander type efficiëntieverlies treedt op wanneer mensen inefficiënte conventies aannemen waar geen enkel individu van wil afwijken. Aangetoond werd dat dergelijke inefficiënte conventies vaker kunnen worden overwonnen als spelers hun keuzes eenvoudig openbaar kunnen maken en als een groep meer mensen bevat die vooruit kunnen kijken. Deze bevindingen benadrukken het belang van social media en zijn mogelijk nuttig voor groepsvorming.