Nederlandse patienten willen gezondheid online regelen


08-10-2015
NIVEL: ehealth-monitor 2015

Patienten willen handige online toepassingen om hun zorg te regelen. Zij zien voordelen in het opzoeken van informatie over zorg en gezondheid op het internet. Ook willen zij via het internet recepten aanvragen, een afspraak maken met de dokter, of de zorgverlener een e-mail sturen met een
vraag. Dat lijkt hen gemakkelijk en tijdsbesparend. Een derde van de zorggebruikers vindt het handig om online zijn eigen medische gegevens in te zien. Nederlandse zorgverleners zijn druk in de weer met eHealth. Artsen gaan zich het komende jaar onder andere inspannen voor het elektronisch
uitwisselen van informatie en voor de mogelijkheid om online afspraken te maken. Dit blijkt uit de vandaag verschenen eHealth-monitor 2015. Het onderzoek, dat door Nictic en het NIVEL is uitgevoerd, is vandaag tijdens het Mobile Healthcare congres aangeboden aan minister Schippers.

Enkele resultaten in het kort
Het zelf online bijhouden van gegevens over je gezondheid lijkt aan populariteit te winnen, al is het nog niet onder grote groepen. Wel blijkt uit het onderzoek dat bijna een vijfde van de Nederlanders zijn lichamelijke activiteit bijhoudt met bijvoorbeeld een stappenteller of een app op de
telefoon. Meer dan een derde van de huisartsen, ruim de helft van de medisch specialisten en twee derde van de psychiaters gaf aan dat in hun praktijk of zorginstelling in het afgelopen jaar een eHealth-pilot is gedaan. Het meest opvallende is, dat in meer dan zeventig procent van de gevallen
het gebruik ook na de proefperiode werd voortgezet. Onder verpleegkundigen steeg het gebruik van internet en apps om bijvoorbeeld informatie op te zoeken of om patienten informatie te laten zien. Vooral het gebruik van beeldbellen en medicijndispensers onder verpleegkundigen in de care nam
toe. Hier was sprake van bijna een verdubbeling.

Uitdagingen en meningsverschillen
Hoewel patienten veel interesse hebben in online mogelijkheden, zijn ze zich net als in vorige jaren nog niet goed bewust van de mogelijkheden die al worden geboden door hun eigen huisarts en ziekenhuis. Meer voorlichting over wat de huisarts aanbiedt, kan de patient hier meer inzicht in
geven. Er zijn voor artsen ook uitdagingen als het gaat om het gebruik van eHealth in hun werk. Zo is het nog lastig om patientinformatie buiten de eigen praktijk of zorginstelling uit te wisselen. Ook is de technische koppeling tussen een online dienst en het eigen informatiesysteem vaak
moeilijk voor elkaar te krijgen. Daarnaast zijn er volgens artsen niet genoeg financiele vergoedingen voor de tijd die nodig is om een eHealth-dienst te ontwikkelen. Artsen verschillen onderling van mening over de vraag of patienten elektronisch inzage moeten krijgen in hun medische dossier.
Ongeveer twee op de vijf huisartsen en medisch specialisten vindt dit gewenst en bijna de helft van de huisartsen en medisch specialisten vindt dit ongewenst. De eHealth-monitor 2015 geeft inzicht in de argumenten van artsen om de patient wel of geen online inzage te geven in zijn medische
dossier.

Dr. Lies van Gennip, directeur van Nictiz: 'eHealth leeft binnen de zorg. Er wordt niet alleen over gepraat, maar de zorg is er ook echt mee bezig. Er gebeurt veel om met eHealth problemen (duurzaam) op te lossen. Het valt wel op dat sommige hobbels hardnekkig zijn. Zo blijkt opnieuw hoe
lastig het is medicatieoverzichten actueel te krijgen - dat zagen we ook al in 2014.'
Prof. dr. ir. Roland Friele, adjunct-directeur van het NIVEL: 'eHealth werkt alleen als iedere betrokkene de voordelen echt ziet. De eHealth monitor laat zien dat dit nu vooral geldt voor de basics: via internet een afspraak regelen met je huisarts, een herhaalrecept opvragen en inzage krijgen
in je medicatiedossier. Ik heb deze week via internet een herhaalrecept opgevraagd, handig! Deze basics zullen voor veel artsen en patienten de eerst kennismaking zijn met eHealth. Die basics hebben dus een dubbele betekenis: een handige toepassing, maar ook een introductie op de andere
eHealth toepassingen.'

Over de eHealth-monitor
De eHealth-monitor, op initiatief van minister Schippers (VWS) uitgevoerd door Nictiz en het NIVEL, geeft over de jaren 2013, 2014 en 2015 inzicht in de ontwikkeling van en het gebruik van eHealth in Nederland. Het deel van het onderzoek dat is uitgevoerd onder zorggebruikers is representatief
voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder. Dit jaar is het onderzoek ingedeeld in zeven thema's: de potentiele meerwaarde van eHealth, gemak en service voor zorggebruikers, zelfmanagement en online behandeling, zorg en ondersteuning thuis, het ontsluiten van medische gegevens voor de
patient, dossiervoering voor zorgverleners en informatie-uitwisseling tussen zorgverleners.