'Toekomst journalistiek bepaald door intelligente samenwerking'


Tom Rosenstiel geeft KIM-lezing
Ik ben fan

Breng een intelligente samenwerking tot stand tussen professionele journalisten, data-technologen en publiek. Zo luidt de opdracht voor nieuwsmedia, willen ze in de toekomst relevant blijven. Dat is althans de overtuiging van de Amerikaanse schrijver en journalist Tom Rosenstiel, deze week
voor een lezing in Nederland.

Door: Kees Pijenappels

* Tag personen
[USEMAP]

Rosenstiel

Rosenstiel, directeur van het American Press Institute, geldt als een van Amerika's meest vooraanstaande denkers over journalistiek. Hij was naar Nederland gehaald door het KIM-Forum, platform voor journalistieke reflectie. De Amerikaan sprak woensdag in Hilversum voor een zaal studenten en
media-professionals.

Rosenstiel bepleit een aantal stappen op weg naar een nieuwe en waardevolle journalistiek, gekenmerkt door 'collaborative intelligence'. Vooral de wisselwerking tussen professionele journalisten en hun publiek is van belang, stelt hij. Journalisten beschikken over vaardigheden om verhalen te
vertellen, stellen vragen, verifieren feiten en hebben toegang tot machthebbers. Het publiek op zijn beurt herbergt specialisten op alle denkbare terreinen en is overal getuige van. "Of je nu hartchirurgen nodig hebt voor een productie over gezondheidszorg of weerfoto's van de verwoestende
storm, het publiek beschikt erover.''

Media moeten de baas worden over hun data

Bij de samenwerking die Rosenstiel voor ogen staat, horen ook data-analisten. "Eenvoudige bereikcijfers voldoen niet meer. Je moet weten wie een verhaal leest, waarom, waar en hoe. Media moeten de baas worden over hun data, net zoals Google, Facebook en Twitter. Een verhaal moet worden
toegesneden op het apparaat waarop het wordt geconsumeerd. Het maakt verschil of je iets bekijkt op een smartphone, een tablet of een tv-scherm."

Het web straft algemeenheid af

Specialisatie is een andere voorwaarde om te overleven, stelt de Amerikaan. De 'general store' van weleer is definitief verleden tijd. "Het web straft algemeenheid af. Voor een vlucht, een restaurant of een vakantiebestemming gaan we naar gespecialiseerde website. Met nieuwsmedia is het niet
anders. Onderscheid je met een specialisme. In middelmatigheid ligt niet de toekomst."

Ook de overheid kan een belangrijke rol spelen bij de verdere ontwikkeling van nieuwsmedia, denkt Rosenstiel. Niet zozeer door publieke media te financieren, maar vooral door de markt te reguleren. Volgens Rosenstiel is dat nodig om grote technologie reuzen als Google, Apple en Facebook in
bedwang te houden. Hij vestigt daarbij zijn hoop op de Europese autoriteiten, want van de Amerikaanse overheid is in zijn ogen niets te verwachten.

Bijdragen

[IMG]Pieter Rebel