Mediatrends 2015: YouTube neemt vlucht en regionale media onder druk


YouTube-kanalen schieten als paddenstoelen uit de grond. Zij slagen er niet alleen in meer aanbod te bieden, maar ook om een jongere doelgroep te interesseren die met lineair tv kijken, dagbladen en tijdschriften nauwelijks meer te bereiken is. Voor bestaande mediabedrijven maakt dat de
samenwerking met YouTube-kanalen erg aantrekkelijk.

Naast deze nieuwe ontwikkelingen voor consument en adverteerder is er een markt die steeds meer moeite heeft om het hoofd boven water te houden: de dagbladenmarkt. Met name de regionale kranten hebben het zwaar. Net als de regionale omroepen bereiken zij met hun regionale aanbod steeds minder
Nederlanders en nauwelijks jongeren.

Het aantal aanbieders op de dagbladenmarkt, en op de mediamarkten in z'n geheel, neemt af. Het aanbod wordt steeds vaker verzorgd door buitenlandse spelers. Zo is 55 procent van de dagbladenmarkt inmiddels in Belgische handen.

Dit blijkt uit onderzoek door het Commissariaat voor de Media dat vandaag verschijnt. De resultaten zijn gepubliceerd in de vandaag verschenen nieuwsbrief Mediamonitor en op www.mediamonitor.nl.

YouTube
Van de twintig YouTube-kanalen die in 2015 in de top 20 staan, waren vier ervan nog niet actief in 2013. Kanalen als EnzoKnol , StukTV en Beautygloss zijn in korte tijd extreem snel gegroeid. Deze kanalen zijn zeer populair bij de 15 tot 35-jarigen, de commerciele doelgroep die via regulier tv
kijken steeds moeilijker te bereiken valt. Mediabedrijven als Sanoma/SBS en Freemantle (RTL) beschikken inmiddels over multichannelnetwerken om zo de jongere generatie beter te kunnen bereiken.

Druk op regionale journalistiek
Het bereik van papieren dagbladen neemt ieder jaar af. Dit effect is bij regionale kranten sterker dan bij landelijke dagbladen. Ook de regionale publieke omroepen bereiken via zowel televisie als radio steeds minder Nederlanders.

Meer internationale spelers
Het aantal aanbieders op de markten voor dagbladen, radio en televisie neemt door de jaren heen af. Een gevolg van deze toenemende aanbiedersconcentratie is dat steeds minder aanbieders het beleid van nieuwstitels bepalen. Naast een sterk wordende aanbiedersconcentratie neemt ook het aandeel
buitenlandse aanbieders op de Nederlandse markt toe. Door onder meer de overname van Wegener door het Belgische mediabedrijf De Persgroep is de dagbladenmarkt nu voor meer dan 50 procent in Vlaamse handen.

Mediamonitor
Als het gaat om de pluriformiteit en onafhankelijkheid van de mediasector houdt het Commissariaat voor de Media als onafhankelijk toezichthouder al meer dan 25 jaar de vinger aan de pols. Dit gebeurt middels toezicht, maar met name ook door ontwikkelingen te registreren en te analyseren. Sinds
2001 worden de bevindingen jaarlijks gepubliceerd in de Mediamonitor-rapporten. Daarnaast is er de website voor actuele informatie en een terugblik op eerder verschenen stukken.

Onderstaand de links naar de nu verschenen onderdelen van de Mediamonitor:

Link naar mediamonitor/Trends

Link naar mediamonitor/Mediabedrijven



Indien u de nieuwsbrieven van de Mediamonitor in de toekomst graag wilt ontvangen, klik hier