Medische hulpverlening noodopvang

vluchtelingenopvang in HanzehalBegin oktober werd duidelijk dat de medische hulpverlening in de crisisnoodopvanglocaties - de locaties die normaal voor incidenten, rampen en crisis in gemeenten worden gebruikt en die nu in beginsel voor 72 uur worden ingericht voor de opvang van vluchtelingen - niet door het COA werd geregeld. Daarop pakte de GHOR de uitdaging op om de 22 gemeenten in de Veiligheidsregio een basispakket aan te bieden dat voorziet in de facilitering van medische hulpverlening aan vluchtelingen in de dagen dat zij op de crisisnoodopvanglocatie verblijven.

Spin in het web

Toen bleek dat in onze Veiligheidsregio op 3 locaties tegelijk vluchtelingen werden verwacht, was het aanpoten geblazen. De Algemeen Commandant GHOR en het Hoofd Informatie (HIN) GHOR verdeelden de taken om voor de betrokken gemeenten het centrale aanspreekpunt en gezicht van de GHOR te zijn en de inzet van geneeskundige hulpverleners daar waar nodig te vervullen. De witte keten werd benaderd, afstemming met de GGD gezocht, en huisartsen werden bereid gevonden om spreekuren op locatie te gaan houden. Overdracht van de locatie waar vluchtelingen vandaan komen naar de nieuwe locatie werd gefaciliteerd, en ook op momenten dat vluchtelingen naar een volgende locatie gaan wordt afstemming met de GHOR van de betreffende veiligheidsregio gezocht. Ook faciliteert de GHOR, op verzoek van betreffende gemeente of huisarts, de inzet van verloskundigen, apotheken, psychosociale hulp, tandartszorg en thuiszorg (voor het verzorgen van wonden).

Continu proces

Ondertussen werd door een GHOR projectteam Vluchtelingen de draaiboeken met eigen en ervaringen van omliggende regio's aangescherpt. Uitdaging voor de GHOR is om de informatievoorziening t.b.v. het brede netwerk goed op peil te houden. Elke dag analyseren medewerkers van de GHOR de pagina van Bevolkingszorg in LCMS om zicht te krijgen op de locaties die worden geopend of die worden gesloten. Ook berichtgeving van het Landelijk Operationeel Cooerdinatie Centrum (LOCC) en de vragenlijsten die door GGD-GHOR Nederland worden aangeleverd worden gescreend op ontwikkelingen die van belang zijn voor de geneeskundige hulpverlening aan vluchtelingen in crisisnoodopvanglocaties. Deze informatie wordt dagelijks op LCMS Geneeskundige Zorg ververst en zo ter beschikking gesteld aan alle huisartsenposten en ziekenhuizen in de regio en aan de GGD. Ook is er regelmatig contact met betrokken gemeenten en met het Rode Kruis. Maar ook de communicatie vergt de nodige inspanning. Zeker op momenten dat beleid rond TBC-bestrijding verandert, is nauwe samenwerking met de GGD en gezamenlijke communicatie aan bestuurders van belang. Alle GHOR-medewerkers leveren waar zij kunnen een bijdrage in het proces. De inzet en motivatie is hoog, zowel bij medewerkers op de achtergrond als bij hen die daadwerkelijk op locatie hun werkzaamheden onder tijdsdruk verrichten.