Vijfde editie Geelvinck Fortepiano Festival opent vandaag


Geelvinck Fortepiano Festival opent met vierhandig van Bach tot Jazz op historische piano's, inclusief twee premières

AMSTERDAM, 20151008 -- 8 oktober 2015. Met een pre-concert lecture-recital op twee vroeg-19e eeuwse fortepiano's opent artistiek leider, dr. Michael Tsalka, samen met de Italiaanse fortepianist en jazz-improvisator Gabriele Toia de vijfde editie van het jaarlijkse Geelvinck Fortepiano Festival in de stijlkamers van het Museum Geelvinck Hinlopen Huis te Amsterdam.

Vervolgens vindt het eigenlijk avondconcert plaats in de Amstelkerk, gelegen op een steenworp van Museum Geelvinck. Tsalka en Toia spelen op een tafelpiano gebouwd door Johannes Pohlman in Engeland omstreeks 1770 en op een fortepiano met Weens mechaniek gebouwd door Johann Zahler in Brünn (Brno) rond 1805. De Pohlman is het oudste instrument uit de Sweelinck Collectie en stamt uit de begintijd van de piano: de erg verfijnde klankkleur heeft nog veel weg van het klavecimbel, maar is ook duidelijk al een piano.

Tsalka en Toia brengen, veelal vierhandig, fascinerende vertolkingen van werken van Bach, Bartók (vier delen uit 'Mikrokosmos') en Gershwin. Intrigerend is de Grote Sonate voor vierhanden van de organist en operaschrijver Eucharius Flotschütz (Rostock, 1756-1831), die hierover in 1810 schreef: "ein reines Gemählde meiner Individualité". De nu uitgevoerde versie is speciaal door Daniël Bernhardsson (Stockholm, 2014) voor Tsalka geredigeerd (slechts twee publicaties hebben de tand des tijds overleefd) en is een wereldpremière. Bovendien voert Tsalka de speciaal voor hem in 2013 geschreven compositie 'Capricious Fantasy' van Paul SanGregory (Taiwan, 1964) uit; een Nederlandse première.

De concertavond wordt afgerond door Willem Brons samen met zijn ongewoon begaafde studente Wakana Shimuzu. Zij spelen vierhandig een sonate van Mozart op een Erard-vleugel uit 1854. Deze salonvleugel van uitnemende kwaliteit, is afkomstig uit de nalatenschap van de vorig jaar plots overleden fotograaf en aficionado, Romain graaf de Marchant et d'Ansembourg, voor wie de historische piano een ware passie was. Zijn levenspartner heeft onlangs twee van zijn Erard-vleugels aan de door het Museum Geelvinck beheerde Sweelinck Collectie in gebruik gegeven. Vanavond kunt u hiervan één beluisteren.

Dit jaar is één van de drie kernthema's van het festival 'duo play / quatre mains'. Vandaar de samenwerking met het DuoPiano Festival, waarmee deze concertavond samenvalt.

Van 8 tot en met 25 oktober 2015 vindt de lustrumeditie van het Geelvinck Fortepiano Festival plaats. Het festival, onder patronage van Richard Egarr, wordt georganiseerd rond de Sweelinck Collectie; dit is met ruim 90 historische piano's de belangrijkste collectie in zijn soort in Nederland en wordt sedert enige jaren beheert door Museum Geelvinck. Topmusici uit de gehele wereld spelen tijdens het jaarlijkse festival op historische pianofortes, vroege vleugels, tafelpiano’s en klavichords in historische huizen, kerken en kastelen, zoals het Geelvinck Hinlopen Huis, Felix Meritis, Honig Breethuis en Kasteel Heeswijk (bij Den Bosch). Onlangs verkreeg het festival het Europese kwaliteitslabel EFFE 2015-2016, opgezet door de European Festival Association, en werd het eveneens opgenomen in het Europese netwerk voor Oude Muziek REMA. Het laatste weekend van het festival vindt plaats tijdens Het Weekend van de Verlichting in Felix Meritis.


Meer informatie

- Geelvinck Fortepiano Festival: www.geelvinckfestival.nl

- Piano Duo Festival Amsterdam: www.pianoduofestival.nl

- Het Weekend van de Verlichting op: www.vriendenvanfelixmeritis.nl