Bedrijven manipuleren software, maar pakkans is nihil

Bedrijven manipuleren software, maar pakkans is nihil

Uitstootnormen auto’s massaal omzeild

HILVERSUM - Systemen om de uitstoot van schadelijke gassen bij auto’s terug te dringen zijn doodeenvoudig te omzeilen. Gespecialiseerde bedrijven bieden aan dit soort systemen ‘softwarematig’ uit te schakelen. Roetfilters en andere milieusystemen, die bedoeld zijn om de uitstoot van schadelijke stikstofoxiden te beperken, kunnen op deze manier worden ‘uitgezet’. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag. Hoewel het rijden in een auto met uitgeschakelde emissiestemen verboden is, wordt er amper op gehandhaafd. Milieudefensie spreekt van ’schandalige praktijken’. Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Millieu laat weten de pakkans te willen verhogen door de APK-keuring aan te scherpen.

Autofabrikant Volkswagen kwam vorige maand in opspraak vanwege gemanipuleerde emissietesten. Maar ook voor autobezitters in Nederland blijkt het omzeilen van uitstootnormen kinderspel. EenVandaag stuitte op talloze bedrijven die adverteren met het verwijderen en het uitschakelen van roetfilters en milieusystemen. Die systemen hebben tot doel de schadelijke uitstoot van auto’s te verminderen, maar kunnen de motor vervuilen, en daardoor ook voor storingen zorgen. Tuningbedrijven bieden daarom, vaak uit voorzorg, aan de systemen uit te schakelen. Voordeel daarvan is ook dat de auto wat meer vermogen krijgt, en minder brandstof verbruikt. Maar de auto gaat daardoor fors meer schadelijke gassen uitstoten. ,,Je gaat qua uitstoot terug naar vóór 2000”, aldus Ruud Metselaar, directeur van GMTO, een opleidingsinstituut voor auto-elektronica in EenVandaag.

Pakkans

Uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu blijkt dat in Nederland zo’n 100.000 dieselauto’s zonder roetfilter rond rijden. Auto's waarvan het roetfilter is verwijderd of andere emissiesystemen zijn uitgeschakeld, mogen niet de weg op. Maar de pakkans is nihil. Bij een APK-keuring worden niet alle emissies gemeten. Bovendien zijn de normen zo hoog, dat vrijwel iedere auto door de keuring komt. ,,Een auto wordt bij toelating eenmalig gekeurd”, aldus Metselaar. ,,Daarna kan er vanalles mee gebeuren, zoals het verwijderen van een roetfilter. Maar dat wordt niet gecontroleerd. En of een auto nu wel of niet een roetfilter heeft, hij komt gewoon door de APK.”

Delict

Milieudefensie spreekt in EenVandaag schande van de handelwijze van de tuningbedrijven. ,,Het is schandalig dat dit kan”, reageert campagneleider Ivo Stumpe van Milieudefensie. ,,Er zou een straf op moeten staan, dit is een delict.“ Volgens Stumpe stoten auto’s zonder roetfilter en milieusystemen tot wel 30 keer meer uit dan met filter. Hij verwijt de overheid ‘laksheid’. ,,Maar dat leidt wel tot meer doden.” Staatssecretaris Mansveld erkent in een reactie dat de pakkans laag is, maar laat weten die te willen verhogen. Zo doet TNO in haar opdracht onderzoek naar een betere methode om de roetuitstoot bij een APK-keuring te meten. Ook wil ze autobezitters beter gaan voorlichten. Bedrijven die roetfilters en andere emissiesystemen uitschakelen, moeten volgens haar in Europees verband worden aangepakt.