Plastic-, metaal- en drankverpakkingen gescheiden inzamelen


12 oktober 2015
Afval

Inwoners van Tilburg kunnen vanaf oktober op vrijwillige basis plasticverpakkingen, metaalverpakkingen en drankkartons kwijt in de oranje containers die bij supermarkten en in de wijken staan.

Minder restafval is goed voor het milieu. Hierdoor verdwijnt er minder in de verbrandingsoven. Door afval beter te sorteren, worden grondstoffen verzameld die opnieuw gebruikt kunnen worden. Die grondstoffen brengen geld op. Om het afval goed te sorteren, start de gemeente met het gecombineerd
inzamelen van de 3 afvalstromen: plasticverpakkingen, metaalverpakkingen (o.a. blik) en drankkartons. De afkorting voor dit afval is PMD. Op dit moment bestaat het restafval qua volume voor 40 procent uit PMD. De afvalverwerker kan dit door nieuwe technieken makkelijk achteraf sorteren. De
gemeente voert de PMD- inzameling in fases in. Eerst via de verzamelcontainers bij supermarkten en in de wijken. Daarna bij de flats en appartementen en vanaf 1 juli 2016 bij bewoners met duocontainers. Dit PMD kan in de duocontainer Papier/PMD in het oranje deel dat nu bestemd is voor
plasticverpakkingen.

Centraal inzamelpunt

De duocontainer restafval/GFT wordt vanaf 1 juli 2016 niet iedere week geleegd, maar een keer in de twee weken. Er komt een proef waarbij de gemeente veel soorten afval/grondstoffen huis aan huis ophaalt en de bewoners hun restafval zelf laat wegbrengen naar een centraal inzamelpunt in de
wijk. Verder wordt de inzameling op de milieustraat verbeterd. Daarnaast blijft de gemeente duocontainers controleren op afvalscheiding. Want ook dat draagt bij aan het verlagen van restafval en levert dus meer goede grondstoffen op. De gemeente wil de hoeveelheid restafval terugbrengen. In
het Coalitieakkoord 2014-2018 staat dat afval niet langer beschouwd wordt als waardeloos materiaal maar als grondstof. Doel is om per 2019 gemiddeld 140 kilo restafval per inwoner op te halen. Dit was in 2014 gemiddeld 219 kilo per inwoner.