Noordelijke veiligheidsregio's voorbereid op stroomuitval

Op 1 oktober 2015 is het Incidentbestrijdingsplan (IBP) Grootschalige Uitval Stroomvoorziening inwerking getreden. Dit plan is opgesteld in samenwerking met de Veiligheidsregio's Groningen, Fryslan en Drenthe. In het plan staat omschreven welke problemen kunnen ontstaan bij stroomuitval en hoe de verschillende hulpdiensten hierop in moeten spelen. Denk hierbij aan de uitval van stuwen en gemalen of de uitval van het communicatiesysteem van hulpdiensten (C2000). Continuiteit van de samenleving is een van de speerpunten van de `strategische agenda' van het Veiligheidsberaad. Stroomuitval is daar een onderdeel van. Met het inwerking treden van het plan geven de noordelijke regio's hier invulling aan. Het is voor het eerst dat de drie veiligheidsregio's op deze schaal samenwerken aan planvorming. In de toekomst willen zij deze samenwerking intensiveren.

Zelfredzaamheid als uitgangspunt

Een belangrijk uitgangspunt van het incidentbestrijdingsplan is zelfredzaamheid. Zelfredzaamheid heeft betrekking op de mate waarin burgers, bedrijven en instellingen in staat zijn om incidenten, en de nasleep ervan, zelfstandig of met hulp van anderen te voorkomen en/of te beheersen. Mensen zijn over het algemeen erg zelfredzaam. Daarnaast is het niet altijd vanzelfsprekendheid dat hulpdiensten altijd een oplossing kunnen bieden in geval van nood. Bij grootschalige stroomuitval gaan we ervan uit dat veel mensen goed weten wat ze de eerste uren zelf kunnen doen. We proberen ons in zo'n situatie vooral te focussen op mensen en/of instellingen die dit minder goed kunnen.

Taken en verantwoordelijkheden

Gedurende het project is regelmatig stil gestaan bij de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de betrokken partijen. Wie is bij grootschalige stroomuitval de primaire probleemeigenaar en wat wordt er van de hulpdiensten verwacht? Om onduidelijkheid te voorkomen is een aantal uitgangspunten toegevoegd aan het plan:

* De netbeheerder is verantwoordelijk voor het herstel van de elektriciteitsvoorziening en de communicatie daarover;

* De overheid gaat uit van de zelfredzaamheid van mensen, de hulpverlening zal dan ook primair gericht zijn op niet- en verminderd zelfredzamen;

* De overheid treedt op ten aanzien van de openbare orde en veiligheid, levensbedreigende situaties en de openbare gezondheidszorg;

* De capaciteit van de hulpverleningsdiensten is beperkt waardoor in de hulpverlening prioriteiten gesteld moeten worden.

Landelijk Crisis Management Systeem

Het incidentbestrijdingsplan is als voorbereide activiteit opgenomen in het Landelijk Crisis Management Systeem (LCMS). In deze activiteit zijn diverse documenten opgeslagen waaronder de bestuurlijke netwerkkaarten en de lijst met kwetsbare objecten voor de drie noordelijke veiligheidsregio's. Deze informatie is snel te raadplegen en kan door de hulpdiensten worden gebruikt om het incident te bestrijden.

Noord-Nederland werkt samen

De drie veiligheidsregio's werken op diverse vlakken samen aan rampenbestrijding en crisisbeheersing. Dat is onder andere van belang omdat de drie regio's worden bediend vanuit een meldkamer die op haar beurt behoefte heeft aan uniformiteit van plannen en procedures. Naast uniformiteit is het juist ook efficienter om samen te werken aan producten die iedere regio toch al op moet leveren vanuit haar risicoprofiel.

Vragen of meer informatie?

Het incidentbestrijdingsplan kunt u vinden op onze website. Binnenkort krijgen de crisisfunctionarissen een zogenaamde `waaier' uitgereikt waarin het plan beknopt is weergegeven. Voor vragen kunt u contact opnemen met de afdeling Crisisbeheersing (per mail: crisisbeheersing@vrfryslan.nl of telefonisch via 088 22 99 111).

waaier stroomuitval ^Waaier incidentbestrijdingsplan stroomuitval