Klaagvrije maandag ongekend populair


12 oktober is het officieel Klaagvrije maandag en ruim 32000 deelnemers doen mee.

HAARLEM, 20150930 -- Nederlanders klagen. Over de politiek, over het weer... Sandra Brandt merkte op dat klagen ook klaaggedrag van anderen uitlokt en dat het weinig oplevert behalve een negatieve sfeer. Ze startte met een klaagvrije maandag op facebook en het aantal deelnemers steeg per de dag met enkele duizenden tot inmiddels ruim 32000.

Klaagvrij én oprecht

De uitdaging is om niet te klagen gedurende 24 uur. Ook niet in gedachten. Het helpt mensen bewust te worden van een keuze. Wat komt ervoor in de plaats? Maar ook: hoe blijf je eerlijk en oprecht naar je gevoelens én klaagvrij? 

Proactief

Achter een klacht ligt een behoefte. Als je stopt met klagen en de onderliggende behoefte weet te vangen, word je proactief en kun je zelf wat doen aan de situatie. Soms is 'omdenken' de oplossing. Zo kun je 'te laat' zijn voor de trein of 'te vroeg' voor de volgende.

Kortom

Een dag klaagvrij zijn levert veel op voor de mens en de maatschappij. Mensen worden meer ontspannen, vrolijker en zijn beter in staat elkaar te helpen omdat men eerder zegt waar hij/zij behoefte aan heeft in plaats van te klagen.