Meldpunt verkeersdrempels in de lucht


Publicatiedatum:
woensdag 14-10-2015
Elke Haarlemmermeerder die vragen of opmerkingen heeft over verkeersdrempels in de gemeente, kan die drie maanden lang melden op Verkeersdrempels.com. Een paar vragen aan de wethouder Verkeer, Derk Reneman, en de wethouder Beheer en Onderhoud, Marjolein Steffens-van de Water. Waarom dit
meldpunt en wat doet de gemeente met de resultaten?


Waarom begint de gemeente met een meldpunt verkeersdrempels?

Derk Reneman:

"De aanleiding voor dit meldpunt is de raadsmotie Hobbel Weg. In die motie vraagt de gemeenteraad aan het college om onder andere te onderzoeken welke verkeersdrempels in onze gemeente een probleemdrempel zijn."



Een probleemdrempel? Hebben we die in Haarlemmermeer?

Reneman:

"'Probleemdrempel' is een subjectief begrip. Elke drempel ligt er of voor de veiligheid, of omdat is afgesproken om de weg minder aantrekkelijk voor verkeer te maken, of vanwege een combinatie van die twee. Dat niet iedere verkeersdeelnemer daar altijd blij mee is, begrijp ik goed. Als college
werken we echter aan een verkeersveilige weginrichting voor alle gebruikers. Een drempel zorgt ervoor dat de rijsnelheid van met name auto's wordt verlaagd naar een veilige snelheid."
"Bewoners kunnen op Verkeersdrempels.com laten weten of ze vinden dat een drempel bijvoorbeeld te hoog is, op de verkeerde plaats ligt of is verzakt."

Wethouders Reneman en Steffens



Als er veel klachten zijn waarom halen we de verkeersdrempels dan niet gewoon allemaal weg?

Reneman:

"Alle verkeersdrempels weghalen is geen optie. Bij de aanleg van een drempel kijken we namelijk niet alleen naar de plek van de drempel zelf, maar ook naar de effecten en de verkeerssituatie in de omgeving. Een drempel is altijd maatwerk en kan dus nooit zomaar weg. De komende maanden
onderzoeken we welke drempels, door welke oorzaak dan ook, problemen opleveren. Vaak zijn het juist inwoners die ons om maatregelen vragen omdat er in hun straat veel te hard wordt gereden. Wat er kan, dus welke verkeersremmer in welke situatie het beste past, is afhankelijk van veel factoren,
zoals de hoeveelheid (zwaar) verkeer, uitrukroutes van de hulpdiensten, routes voor bussen en vrachtwagens en de hoeveelheid en het soort fietsers. Samen met inwoners stellen we een plan op om de straat weer veilig te maken."


Wat doen we met de resultaten?
Marjolein Steffens:

"We gaan per melding kijken of de drempel aan de inrichtingseisen voldoet. En we onderzoeken wat de kosten zijn die eventuele aanpassingen met zich meebrengen. De uitkomsten leggen we, voorzien van een advies, aan de raad voor. Na die besluitvorming gaan we aan het werk. Ook nu willen we
zoveel mogelijk werk met werk maken. Daarmee bedoel ik dat wanneer we in een bepaalde straat toch al aan het werk gaan, we meteen een eventuele aanpassing van de drempel meenemen."



"Wat ik ook belangrijk vind om te melden is dat we naast dit meldpunt sowieso periodiek alle wegen schouwen. Door intensief gebruik kan de situatie ontstaan dat de weg ter plaatse van de drempels gaat verzakken. Bij de periodieke schouw van wegen monitoren wij dit soort schades. Excessen
pakken wij direct aan. Minder urgente schades worden in het kader van het reguliere onderhoud verholpen."


Hoe lang duurt het onderzoek?
Steffens:

"Het meldpunt Verkeersdrempels.com is vanaf nu tot met 10 januari 2016 in de lucht. Daarna inventariseren we alle meldingen, vragen en opmerkingen. We onderzoeken de situaties ter plekke en stellen een advies en een plan van aanpak op. Een aantal drempels staat nu al op de lijst om mee aan de
slag te gaan. Bijvoorbeeld de drempel in de Athenelaan in Nieuw-Vennep bij de Estafette. Het onderzoek gaat vanaf nu ongeveer een jaar duren. Goed om te weten: natuurlijk koppelen we de resultaten van het onderzoek terug aan iedereen die een melding doet. Maar ook tussendoor kunnen mensen op
de site Verkeersdrempels.com lezen wat er met vragen en meldingen gebeurt, ook als ze zelf geen melding hebben gedaan."