Online dossier horecaondernemers


14-10-2015

Koninklijke Horeca Nederland afdeling Utrecht en de gemeente Utrecht zijn woensdag 14 oktober gestart met het online Ondernemingsdossier. Dit online dossier voor horecaondernemers maakt het delen van informatie tussen ondernemingen en overheden makkelijker en efficienter. Met als gezamenlijk
doel: meer tijd om te ondernemen, betere naleving van regels, betere dienstverlening en vereenvoudiging van het toezicht. De heer Pieter Bos, voorzitter van de afdeling Utrecht van Koninklijke Horeca Nederland ondertekende met Wethouder Kees Geldof hiervoor vandaag de
samenwerkingsovereenkomst. Beide partijen zien het als een positieve stap in de verbetering van de dienstverlening voor ondernemers.

Regelhulpen
Het Ondernemingsdossier is van de ondernemer. Hij vult eenmalig zijn bedrijfsgegevens in het online dossier in. Vervolgens kan de ondernemer digitaal vergunningen aanvragen en meldingen doen. Het Ondernemingsdossier helpt ondernemers om alle relevante gegevens direct aan te leveren. Bovendien
kan de ondernemer gegevens die hij eenmaal heeft vastgelegd, hergebruiken voor volgende aanvragen. Daarnaast maakt het Ondernemingsdossier regels inzichtelijk door `regelhulpen', die helder aangeven op welke wijze hij zo efficient mogelijk het dossier kan gebruiken. Het is daarmee een nieuwe
en vooral slimme manier van informatie uitwisselen tussen bedrijven en overheden. Vanaf woensdag 14 oktober kunnen alle horecabedrijven in Utrecht met het Ondernemingsdossier werken.

Op afstand
Via het Ondernemingsdossier zijn horecaondernemers in Utrecht online in staat om: melding te doen van het wijzigen van een leidinggevende, een vergunning aan te vragen voor de aanwezigheid van kansspelautomaten en een ontheffing aan te vragen voor live muziek. Het is dus niet meer nodig om
langs te komen aan het loket. Met de invoering van dit Ondernemingsdossier start de gemeente ook met een pilot met een aantal ondernemers om digitaal periodiek toezicht te houden op de aspecten milieu en brandveiligheid. Dit wil zeggen dat de gemeente Utrecht zoveel mogelijk de controle
digitaal op afstand zal doen in plaats van fysiek op locatie bij de ondernemer.

Landelijk initiatief
Het Ondernemingsdossier is een landelijk initiatief en wordt inmiddels gebruikt door ongeveer 7.400 ondernemingen, 48 gemeenten, 3 provincies, 2 rijksinspecties en een waterschap. Meer weten? Kijk op www.ondernemingsdossier.nl.