Rekenkamercommissie zoekt leden


De raden van de gemeenten Bergen, Castricum en Heiloo hebben besloten een gemeenschappelijke Rekenkamercommissie in te stellen. De raad van de gemeente Uitgeest besluit hier eind oktober 2015 over. Samen zoeken zij een inspirerend team van externe professionals die de rekenkamerfunctie voor de
gemeenten invullen. De Rekenkamercommissie onderzoekt het gevoerde beleid van de deelnemende gemeenten en komt op basis daarvan met conclusies en aanbevelingen.

Wat zoeken we?

De gemeenteraden zoeken 3 tot 4 leden voor de gemeenschappelijke Rekenkamercommissie die als team beschikken over:

* aantoonbare ervaring in het uitvoeren en/of begeleiden van beleidsonderdelen
* aantoonbare ervaring in het uitvoeren en/of begeleiden van beleidsonderzoeken
* kennis van overheidsfinancien en - wetgeving
* deskundigheid op het gebied van organisatie en personeels vraagstukken

De leden hebben:

* een academisch werk- en denkniveau
* politiek en strategisch inzicht
* een positief-kritische en onafhankelijke instelling
* kennis van en affiniteit met het lokaal bestuur

Wat gaat u doen?

Binnen een collegiaal en professioneel team kunt u, op basis van argumenten, zakelijk en open discussieren. U levert een substantiele bijdrage bij het vaststellen van de onderzoeksagenda, bij de bepaling van het onderzoek en het onderzoeksvoorstel. U bent in staat zelfstandig een
onderzoeksvoorstel uit te voeren en de onderzoeksresultaten te presenteren aan de gemeenteraad. U kunt de conclusies en aanbevelingen kort en helder definieren. U levert een bijdrage aan de selectie van bureaus voor de uitvoering van onderzoek, het beoordelen en het analyseren van het
feitenonderzoek en de vertaling ervan naar op het bestuur gerichte rapportages met conclusies en aanbevelingen. De voorzitter wordt gekozen uit het midden van de leden. De Rekenkamercommissie stelt jaarlijks een jaarplan met de voorgenomen onderzoeken voor het komende jaar en ook een verslag
van haar werkzaamheden van het afgelopen jaar op en brengt die ter kennis aan de gemeenteraden.

Wat bieden wij?

Als lid ontvangt u een vergoeding van EUR 300 per maand. De voorzitter ontvangt een vergoeding van EUR 400 per maand. Daarnaast vindt vergoeding van reiskosten plaats. Ingeval door de voorzitter en leden van de commissie feitelijke onderzoekswerkzaamheden worden verricht, wordt daarvoor een
(uurloon)vergoeding toegekend. De rekenkamercommissie heeft recht op secretariele ondersteuning. De benoeming vindt plaats in alle deelnemende gemeenten en voor,in eerste instantie, een periode tot maart 2018, met de mogelijkheid van herbenoeming voor een periode van maximaal vier jaar.

Meer informatie

Voor meer informatie over de rekenkamercommissie (o.a. de Verordening op de gemeenschappelijke rekenkamercommissie 2015, De Samenwerkingsovereenkomst deelnemende gemeenten inzake de gemeenschappelijke rekenkamercommissie) kunt u terecht op de website van de gemeente Bergen:
www.raadbergen-nh.nl. Ook kunt u contact opnemen met de griffiers van de deelnemende gemeenten.

Interesse?

Stuur uw sollicitatiebrief met cv per e-mail voor maandag 26 oktober 2015 naar bureaugriffier@bergen-nh.nl. Artikel 81f van de Gemeentewet bevat een opsomming van functies die niet verenigbaar zijn met het lidmaatschap van een rekenkamer en is ook van toepassing op deze commissie. De eerste
gespreksronde (20 minuten) staat gepland op dinsdag 17 en woensdag 18 november. Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld.