Tweede kwartaalrapportage Wmo: zorg in Den Haag blijft op peil


Tweede kwartaalrapportage Wmo: zorg in Den Haag blijft op peil

Gepubliceerd:
15 oktober 2015

Laatste wijziging:
15 oktober 2015

De gemeente Den Haag is er tot nu toe in geslaagd om de hulp en ondersteuning aan ouderen, kwetsbaren en mensen met een beperking op peil te houden. Dat blijkt uit de tweede kwartaalrapportage Wmo die door het college aan de raad is gestuurd. Ook dit tweede kwartaal is veel aandacht besteed
aan een goede en eenvoudige toegang tot hulp en ondersteuning.

Iedereen die dat nodig heeft, moet in Den Haag toegang hebben tot hulp en ondersteuning. De gemeente kijkt daarbij in eerste instantie naar wat iemand zelf kan, eventueel met de hulp van familie en bekenden. Er is daarom geinvesteerd in algemene voorzieningen zoals maaltijd- en
boodschappendiensten, en in de ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers.

Via de webpagina www.denhaag.nl/servicepuntsociaal, de telefonische klantenservice of een van de Servicepunten in de stad kunnen Hagenaars toegang krijgen tot aanvullende hulp en ondersteuning. In het eerste halfjaar van 2015 bezochten ruim 4000 mensen een Servicepunt. Ingezette mystery guests
beoordeelden de toegankelijkheid, de ontvangst en de geboden informatie als gemiddeld tot goed.

De door de gemeente opgerichte Kwaliteitscommissie Zorg heeft het college gevraagd om aandacht te blijven besteden aan klantvriendelijkheid, in het bijzonder tijdens het aanvraagproces voor voorzieningen. Op 2 september is hierop een verbeterde versie van het digitale formulier Advies op Maat
in gebruik genomen. Ook gaat de gemeente op advies van de Kwaliteitscommissie een extra toets uitvoeren op uitgebrachte adviezen en beoordelingen.

Wethouder Karsten Klein (Zorg en Welzijn): "We hebben natuurlijk nog slechts de eerste ervaringen opgedaan met de `zorg-nieuwe-stijl'. Maar het doet me goed om te constateren dat iedereen de hulp en ondersteuning krijgt die nodig is. En samen met de zorgaanbieders en clientenorganisaties
werken we aan verdere verbeteringen op het gebied van klantvriendelijkheid en innovatie."