Inwoners in Bellingwedde tevreden met Wmo


(15-10-2015)

In mei 2015 heeft de gemeente Bellingwedde een clienttevredenheidsonderzoek uitgevoerd om te kunnen achterhalen hoe de inwoners van de gemeente Bellingwedde de gesprekken met de clientadviseurs van de gemeente hebben ervaren. 95% van de benaderde clienten heeft gereageerd en de uitkomsten
mogen er wezen. De scores laten zien dat Bellingwedde de invoering van de nieuwe Wmo 2015 goed heeft opgepakt.

Tevreden inwoners

Binnen het clienttevredenheidsonderzoek valt op dat bijna alle respondenten (96%) een huisbezoek heeft gehad voor een keukentafelgesprek en dat iets meer dan 96% van de respondenten aangeeft tevreden tot zeer tevreden te zijn over de clientadviseur die ze hebben gesproken en de plek waar het
gesprek plaatsvond. 90,7% van de respondenten vond het gesprek met de clientadviseur prettig tot zeer prettig en bijna 100 % van de respondenten die hebben aangegeven dat zij huishoudelijke hulp hebben is tevreden tot zeer tevreden.

Leefbaarheid

De gemeente Bellingwedde werkt aan een samenleving waar inwoners kunnen en willen bijdragen aan het welbevinden van iedereen. Er is een loket voor ondersteuning. Deze toegang wordt gevormd door de clientadviseur van de gemeente. Ook clienten die een overstap hebben moeten maken naar de
huishuisservice zijn allemaal persoonlijk bezocht door de clientadviseurs van de gemeente. De visie van de gemeente "Zo kin t ook" is hiervoor een leidraad geweest: 1 gezin, 1 regisseur, 1 plan, lokaal wat kan, ver weg wat moet. Bellingwedde wil de ondersteuning zoveel mogelijk lokaal
inrichten, wat de leefbaarheid in de gemeente alleen maar ten goede komt.

De clientadviseurs

In de gemeente Bellingwedde wordt ondersteuning aan de bevolking verleend vanuit drie dorpskernen. De drie dorpskernen zijn: cluster Blijham, cluster Bellingwolde (inclusief Klein Ulsda, Oudeschans en Rhederbrug) en cluster Wedde, Vriescheloo en Veelerveen (inclusief Wedderveer). Elke
clientadviseur is integraal verantwoordelijk voor alle bewoners (leefeenheden) van een dorpskern. Daarnaast wordt het team versterkt door een onafhankelijk clientadviseur van MEE met kennis over specifieke ziektebeelden/handicaps.

Vervoer

Naast het collectief vervoer RegioTaxi heeft de gemeente Bellingwedde ook een algemene voorziening getroffen voor clienten die een lokaal mobiliteitsprobleem hebben. De vervoerservice brengt de clienten van deur tot deur of van deur tot halte. Inmiddels wordt van deze service volop gebruikt
gemaakt. Hiervoor is wel een strippenkaart nodig, verkrijgbaar bij de chauffeur voor
EUR 15,- voor 10 strippen.

OpStapBus

De OpStapBus is voor ouderen. Met deze vervoersdienst door vrijwilligers kunnen ouderen uitstapjes maken. Er is een programmaboekje met zo'n 5 `a 6 verschillende uitstapjes per week waar op ingetekend kan worden. Om van de OpStapBus gebruik te maken moet er een 'er op uit' pas aangevraagd
worden bij de OpStapBus. De kosten hiervan zijn EUR15,- per jaar. De aanvraag van de `er op uit' pas kan bij het boekingskantoor van de OpStapBus aan de Renselheerdt, Parklaan 1, kamer b 18 te Winschoten of telefonisch via (0597) 59 17 48. De kosten per uitstapje varieren en staan vermeld in
het programmaboekje. Iedereen die een 'er op uit' pas heeft krijgt de programmaboekjes gratis thuisbezorgd.