Evaluatie campagne Woon Bewust


Evaluatie campagne Woon Bewust

In Scherpenzeel loopt de campagne Woon Bewust. Deze vindt plaats in samenwerking met gemeenten in de Regio FoodValley (Ede, Nijkerk, Renswoude, Rhenen, Veenendaal en Wageningen). Alhoewel de subsidieregeling nog doorloopt, is het nu tijd voor een evaluatie: wat heeft de campagne opgeleverd?
Zijn inwoners voldoende aan het denken gezet over de mogelijkheden om hun woning aan te passen om langer zelfstandig thuis te wonen?



Enquete onder inwoners

Via een steekproef zijn inwoners geselecteerd om deel te nemen aan de evaluatie. Zij ontvangen deze week een uitnodigingsbrief om een vragenlijst via internet in te vullen of zij worden telefonisch benaderd. Op deze manier willen de Regio FoodValley-gemeenten een goed beeld krijgen van wat de
campagne Woon Bewust heeft opgebracht. Ook geeft dit aanknopingspunten hoe blijvend aandacht gegeven kan worden aan Woon Bewust in de gemeenten. Wethouder Vreeswijk hoopt erop dat iedereen die benaderd wordt, meewerkt aan deze enquete: "de gemeente heeft veel belang bij een duidelijk beeld van
wat deze campagne heeft opgeleverd!".

Subsidieregeling

Om senioren te stimuleren daadwerkelijk aanpassingen in huis aan te brengen, is een subsidieregeling opgezet. Hierdoor kunnen senioren, als zij na een huisbezoek de afgesproken aanpassingen hebben aangebracht, een deel van de kosten vergoed krijgen. Deze regeling loopt nog tot eind van dit
jaar. Het is een afgebakend budget dus: op = op.

Woon Bewust: wat houdt het in?

Het doel van de campagne Woon Bewust is om inwoners bewust te maken van de mogelijkheden om langer zelfstandig thuis te wonen op een prettige en veilige manier. Inwoners krijgen tips en informatie over woningaanpassingen en gebruik van thuistechnologie/domotica. Door de toenemende vergrijzing
en de veranderingen in de wetgeving rondom zorg wordt op meer zelfredzaamheid van burgers gerekend. Met de campagne willen de gemeenten inwoners ondersteunen om langer zelfstandig te wonen. Onderdelen van de campagne zijn onder andere de website www.WoonBewustScherpenzeel.nl, de gehouden
informatiemarkt in de Breehoek op 18 september jl. en een persoonlijk woonadvies aan huis door de vrijwilligers die de Huistest hebben afgenomen. Daarnaast hebben tien ondernemers in de regio de handen ineen geslagen om een demokast te maken met allerlei handige woningaanpassingen. De demokast
was te zien tijdens de informatiemarkt.