Trading update derde kwartaal 2015 Sligro Food Group

donderdag 15 oktober 2015 05:30 Economie

Dit is een origineel bericht van Sligro B.V.

De omzet van Sligro Food Group N.V. over de eerste drie kwartalen (39 weken) van 2015 beliep EUR 1.933 miljoen, een toename van 1,9% (Q3: 3,5%) ten opzichte van een omzet van EUR 1.897 miljoen in 2014. Exclusief het effect van overnames en tabak nam de omzet toe met 1,2% (Q3: 2,6%).

Foodretail

De omzet van Foodretail nam met 0,5% toe (Q3: 2,0%), mede door vestigingsmutaties in het afgelopen jaar. De identieke consumentenomzet van de EMTÉ-supermarkten nam toe met 0,7% (Q3: 0,5%). Op 11 november zullen wij in Dieren de eerste pilotwinkel van EMTÉ in de nieuwe 3.0 formulegeneratie openen.

Foodservice

De omzet van Foodservice nam met 2,6% toe (Q3: 4,1%). Exclusief het effect van overnames en rookwaren nam de omzet toe met 1,6% (Q3: 3,0%). In augustus openden wij in Almere onze 48e zelfbedieningsvestiging en vond de heropening plaats van Den Haag Forepark, beide in het 3.0 format. Op 16 november openen wij, eveneens in het 3.0 format, onze 49e zelfbedieningsvestiging in Utrecht.

Vooruitzichten

Het economisch herstel zet door en dat komt in onze markten met name tot uiting in het supermarktkanaal, waar de omzetontwikkeling verder aantrekt. In de foodservicemarkt liet de omzet een duidelijke piek zien in de zomerperiode, maar voor het gehele jaar voorzien we een nog altijd bescheiden herstel.

In het voor Sligro Food Group belangrijke vierde kwartaal valt dit jaar de 53e week (Q4 bevat 14 weken), die tot extra omzet en bijdrage aan de winst leidt. Ons ‘Kicken op Kosten’ programma is nog altijd in volle gang en draagt bij aan de resultaten. Uit de afwikkeling over oude jaren volgt een éénmalige belastinglast van € 2,5 miljoen die we dit jaar zullen verwerken in de resultaten.

De omzetcijfers over 2015 zullen op 6 januari 2016 bekend worden gemaakt, terwijl de volledige jaarcijfers over 2015 op 21 januari 2016 worden gepubliceerd.

In Sligro Food Group zijn Foodretail- en Foodservicebedrijven actief, die zich direct en indirect richten op de Nederlandse markt van de etende mens. Sligro Food Group streeft ernaar een constant en beheerst groeiende kwaliteitsonderneming te zijn voor al haar stakeholders. Over het jaar 2014 is een omzet gerealiseerd van bijna € 2,6 miljard met een nettowinst van € 69 miljoen. Het aantal personeelsleden op fulltime basis bedroeg ruim 5.800.

Veghel, 15 oktober 2015