Jaarverslag Commissie Bezwaarschriften, maatwerk leidt tot goede res..


De gemeente Bergen kiest bij de aanpak van bezwaarschriften al enkele jaren voor maatwerk.

Uit het jaarverslag van de Commissie Bezwaarschriften blijkt dat deze aanpak leidt tot steeds betere resultaten. In 2013 werden 14 bezwaarschriften ingediend, 1 werd er ingetrokken. In 2014 werden er van de 25 ingediende bezwaarschriften 7 ingetrokken.

Bij maatwerk is persoonlijk overleg essentieel. Specifieke, persoonlijke omstandigheden spelen immers vaak een grote rol bij het indienen van een bezwaarschrift. Het uitgangspunt van de gemeente is om te komen tot een oplossing, toegesneden op de persoonlijke situatie van de bezwaarmaker. Een
officiele procedure is dan niet meer nodig.

Concreet betekent dit dat de gemeente eerst persoonlijk contact zoekt met de bezwaarmaker. Gezamenlijk bekijken beide partijen de situatie en bespreken de mogelijkheden. Soms is een betere toelichting van de gemeente al voldoende. Soms is een nieuw besluit noodzakelijk omdat de persoonlijke
situatie van de bezwaarmaker is veranderd.

In sommige gevallen schakelt de gemeente een professionele bemiddelaar in om de partijen dichter bij elkaar te brengen. Met ook dan als doel het zoeken naar een oplossing die het beste past bij de individuele situatie van de bezwaarmaker.

Concreet

In 2013 zijn 14 bezwaarschriften ingediend. Een bezwaarschrift is door het leveren van maatwerk ingetrokken, 13 bezwaarschriften zijn door de commissie behandeld.
In 2014 zijn 25 bezwaarschriften ingediend. Zeven bezwaarschriften zijn door het leveren van maatwerk ingetrokken, 18 bezwaarschriften zijn door de commissie behandeld. Het merendeel van deze bezwaarschriften had betrekking op handhavingszaken.
De gemiddelde beslistermijn voor het afhandelen van bezwaarschriften bedroeg in 2013 18 weken. In 2014 is deze termijn iets afgenomen naar 17 weken.