Verstrekkingsbeperking persoonsgegevens (geheimhouding)


In de Basisregistratie personen (BRP) zijn persoonsgegevens opgenomen van iedereen die binnen de gemeente woonachtig is. Daarbij gaat het niet alleen om adresgegevens, maar ook om gegevens over een huwelijk, de nationaliteit, de ouders en de kinderen.

Die gegevens worden automatisch verstrekt aan overheidsinstanties die daar wettelijk recht op hebben. Ook andere instanties kunnen daarvoor wettelijk zijn aangewezen, zoals pensioenfondsen en zorgverzekeraars. Die instanties zijn geautoriseerd door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties. Tegen de verstrekking van uw persoonsgegevens aan die instanties kunt u zich daarom niet verzetten.

Verzoek geheimhouding persoonsgegevens

Tegen de gegevensverstrekking aan andere instanties kunt u zich wel verzetten door een verzoek "Geheimhouding persoonsgegevens" in te dienen. Wanneer uw verzoek verwerkt is in de BRP, worden geen gegevens meer verstrekt aan bij voorbeeld organisaties met een maatschappelijk doel of belang,
zoals bibliotheek, thuiszorgorganisaties of vakorganisaties. Als een advocaat volgens een wettelijk voorschrift persoonsgegevens opvraagt voor het voeren van een gerechtelijke procedure, wordt een belangenafweging gemaakt. Voordat de gegevens worden verstrekt, wordt u gevraagd of u daartegen
bezwaar hebt. Mocht ondanks uw bezwaar toch worden besloten om de persoonsgegevens te verstrekken, kunt u vooraf elders `woonplaats' kiezen (bv. bij uw eigen advocaat). Op die manier voorkomt u dat uw adresgegevens bekend worden. Aan organisaties met een commercieel doel zoals
postorderbedrijven en incassobureaus worden nooit persoonsgegevens verstrekt. Dat geldt, zonder uw toestemming, ook voor particulieren zoals familie en kennissen.

Aanvragen verstrekkingsbeperking (geheimhouding)

Beperking van de verstrekking van uw persoonsgegevens kunt u als volgt regelen:

1. Digitaal: kies `geheimhouding persoonsgegevens' en daarna `Online regelen'. U hebt hiervoor DigiD nodig.
2. Schriftelijk: stuur een ondertekend verzoek met een kopie van uw geldig identiteitsbewijs naar gemeente Maassluis, t.a.v. Publiekscentrum, Postbus 55, 3140 AB Maassluis.
3. Persoonlijk bij het Publiekscentrum. Maak daarvoor een digitaal een afspraak. Vergeet niet uw geldig identiteitsbewijs mee te brengen.

Het college voldoet zo snel mogelijk aan uw verzoek en stuurt u een schriftelijke bevestiging. De verstrekkingsbeperking (geheimhouding) geldt totdat u het zelf intrekt. Neem voor meer informatie contact op met het Publiekscentrum. Stuur een e-mail naar publiekscentrum@maassluis.nl of bel naar
telefoonnummer 14 010.