Zes genomineerden NS Publieksprijs 2015 bekend

De stamhouder van Alexander Muenninghoff, Dit kan niet waar zijn van Joris Luyendijk, Ik kom terug van Adriaan van Dis, Gouden jaren van Annegreet van Bergen, Kom hier dat ik u kus van Griet Op de Beeck en Lieve mama van Esther Verhoef zijn genomineerd voor de NS Publieksprijs 2015. Dit is zojuist in De Wereld Draait Door bekendgemaakt. Vanaf nu tot en met woensdagavond 18 november kan worden gestemd op een van deze boeken of op een boek naar keuze. Die avond wordt in De Wereld Draait Door bekendgemaakt welk boek de meeste stemmen heeft gekregen en daarmee Boek van het Jaar wordt.

De zes titels zijn verdeeld over twee uitgeverijen, zowel uitgeverij Atlas Contact als uitgeverij Prometheus leveren drie titels. Drie van de genomineerden ontvingen eerder de NS Publieksprijs: Adriaan van Dis voor Indische Duinen (1995), Joris Luyendijk voor Het zijn net mensen (2007) en Esther Verhoef voor Dej`a vu (2011). Verhoef is met zeven nominaties tevens de koploper.

Stemmen

De zes oorspronkelijk Nederlandstalige boeken behoren tot de bestverkochte titels van het afgelopen jaar (1 juli 2014 tot 1 juli 2015). Het Nederlandse publiek kan via www.nspublieksprijs.nl of in de eigen boekhandel of bibliotheek stemmen op een van deze zes genomineerden of op een

oorspronkelijk Nederlandstalig boek naar keuze. Daarnaast stemt een Kernjury, bestaande uit 275 jaarlijks wisselende leden. De Kernjury wordt morgen in aanwezigheid van de auteurs geinstalleerd. Stemmen van de Kernjury en die van het algemene publiek bepalen samen welk boek de NS Publieksprijs

2015 wint.

De NS Publieksprijs is de boekenpublieksprijs van Nederland. Vorig jaar brachten ruim 88.400 mensen hun stem uit. De prijs bestaat, naast de eretitel Boek van het Jaar 2015, uit een sculptuur van Jeroen Henneman, een geldbedrag van EUR 7.500,- en een jaar lang gratis reizen met de NS-Business

Card. Michel van Egmond ontving de NS Publieksprijs in 2014 voor Kieft.

NS Tijd voor Lezen

Lezen en reizen met de trein horen bij elkaar. Reizen met de trein is een moment voor jezelf. Tijdens de treinreis heb je de tijd om rustig de krant te lezen of heerlijk weg te duiken in een mooie roman. In de trein heeft 75 % van de reizigers iets te lezen bij zich. Reden voor NS om lezen

voor al die mensen nog gemakkelijker en leuker te maken met Tijd voor Lezen. NS is sponsor van drie belangrijke en bekende leesbevorderende campagnes: de Boekenweek, de Kinderboekenweek en de NS Publieksprijs.