Verhuist Bibliotheek Z-O-U-T naar het gemeentehuis? In januari duide..


woensdag, 21 oktober 2015

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Categorie: Nieuws
Door: Team Communicatie
Illustratie: Logo Bibliotheek Z-O-U-T

Begin januari 2016 wordt duidelijk of de raad instemt met de verhuizing van de Bibliotheek Zuidoost Utrecht (Z-O-U-T) naar het gemeentehuis. In de eerste helft van 2016 gaat die verhuizing -bij een `Ja' van de raad- plaatsvinden. Wanneer dat precies het geval zal zijn, hangt nog af van
diverse factoren. Zeker is, dat de Bibliotheek Z-O-U-T dus niet vanaf 2 januari 2016 is verhuisd, zoals in eerdere berichten stond.

Waarom trekt de Bibliotheek Z-O-U-T mogelijk bij het gemeentehuis in?

De Bibliotheek Z-O-U-T wordt steeds meer een centrum waar iedereen zomaar binnen kan komen voor informatie en ontmoeting. Bibliotheek Z-O-U-T wil alle inwoners daarnaast de kans bieden om mee te doen in de Wijkse samenleving. Er wordt daarom samengewerkt in lokale netwerken, zo ook met de
gemeente. Samenwerken en afstemmen gaat gemakkelijker, als alle betrokken partijen op eenzelfde plek zitten. De Bibliotheek Z-O-U-T kan -met enige bouwkundige aanpassingen- intrekken bij de gemeente. `De bibliotheek zit op de huidige locatie in een te groot gebouw,' zegt wethouder Wil
Kosterman. `Door in te trekken in het gemeentehuis worden vierkante meters ingeleverd, en is de bibliotheek veel beter in staat om in te spelen op de toekomst. Dat versterkt zowel de bibliotheekfunctie als die van het gemeentehuis. Het is voor beiden dus een win-winsituatie.'

De gemeente wil haar werk met, voor en in de samenleving doen

Er wordt steeds vaker overlegd met diverse partijen in de Wijkse samenleving op andere locaties dan in de vergaderkamers van het gemeentehuis. De ambtelijke organisatie krimpt bovendien en regelmatig werken al verscheidene ambtenaren vanuit huis. Daarom is er minder behoefte aan werkruimte. De
vrijkomende ruimtes kunnen worden daarom verhuurd aan andere organisaties. Zo wordt het gemeentehuis levendiger, met een centrale plaats binnen de gemeente. Op dit moment hebben de politie, het Regionaal Historisch Centrum, de Nederlandse Kastelenstichting en het Openbaar Onderwijs al hun
intrek genomen. De Bibliotheek Z-O-U-T wordt dan waarschijnlijk de volgende organisatie die haar intrek neemt. Dat maakt dat er voortaan liever gesproken wordt van het Huis van de Gemeente in plaats van gemeentehuis.

Centrale hal van het gemeentehuis wordt een plein

Met de komst van de bibliotheek wordt de centrale hal een levendig plein, waar inwoners voor verschillende zaken terecht kunnen. Niet alleen voor het aanvragen van een nieuw paspoort of het regelen van een vergunning, maar ook voor het lenen van boeken, het lezen van de krant, het bijwonen van
een lezing of activiteit en het ontmoeten van anderen. Voordat het zover is, zal er eerst het een en ander moeten worden aangepast in de centrale hal van het huidige gemeentehuis. Dat zal al met al zo'n drie maanden duren. In de tussentijd gaat de dienstverlening aan inwoners zo goed als kan
gewoon door.

Zo ver zijn we nog niet: op 27 oktober a.s. is het plein (van het Huis) van de Gemeente agendapunt in de Voorbespreking van de gemeenteraad. Begin volgend jaar wordt vervolgens duidelijk of de raad akkoord gaat met de plannen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------