Nieuwe reclameverordening; minder geregel door duidelijke regels


21-10-2015: De gemeente Oldebroek en ondernemers in de gemeente hebben behoefte aan duidelijke regels voor zowel permanente als tijdelijke reclame-uitingen.

Het is niet altijd duidelijk wanneer een reclame-uiting bestempeld kan worden als commercieel of juist als ideeel. Voor de gemeente is het lastig om goed te kunnen anticiperen op ontwikkelingen van reclame-uitingen en wildgroei kan niet goed worden tegengegaan. Dit kan uiteindelijk de omgeving
en het straatbeeld verstoren.

"Om hier meer duidelijkheid over te creeren heeft de gemeenteraad een reclameverordening vastgesteld", aldus wethouder Harm Westerbroek. In de verordening zijn duidelijke regels opgenomen, maar tegelijkertijd worden inwoners ook gewezen op de gedachte van `Oldebroek voor mekaar'. Hierin staat
samen werken aan een sterke en leefbare samenleving centraal.

"De verordening voorziet in een minimaal aantal regels, zodat inwoners en ondernemers zoveel mogelijk vrijheid hebben in het aanbrengen van reclame. Tegelijkertijd kunnen we met deze set regels wildgroei en landschapsvervuiling wel voorkomen", licht wethouder Harm Westerbroek toe.

Om het allemaal te vereenvoudigen is de vergunningplicht voor reclame-uitingen niet opgenomen in deze reclameverordening. Reclame-objecten die zo groot zijn dat ze onder de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) vallen, zijn echter wel opgenomen in deze verordening.

In de gemeenteraadsvergadering van 15 oktober 2015 is de verordening "Reclameverordening 2015" vastgesteld.