Koppel tariefverhoging De Lijn aan engagement voor meer kwaliteit


donderdag, 22 oktober 2015 12:13

Vandaag maakte De Lijn bekend dat de tarieven vanaf 1 februari 2016 opnieuw zullen stijgen. Voor reizigersvereniging TreinTramBus is een tariefverhoging enkel aanvaardbaar indien hier een duidelijke kwaliteitsverbetering tegenover staat.

Vanaf 1 februari worden abonnementen en dagpassen bij De Lijn duurder. De prijzen van sms-tickets, biljetten en rittenkaarten blijven gelijk. Tegelijk werd het voorbije jaar flink gesnoeid in het aanbod. Een aantal belbussen werden afgeschaft en de zondagsdienst werd op veel plaatsen drastisch
ingeperkt. Reizigers moeten meer betalen voor een slechter aanbod en dat kan niet door de beugel, vindt TreinTramBus.

Het DINA-systeem, waarbij automobilisten die hun auto van de hand doen in ruil 50% korting kregen (oorspronkelijk 100%) op een jaarabonnement, wordt bovendien stopgezet. Bedrijfswagens daarentegen blijven buiten schot en genieten verder een fiscaal voordeelstatuut. Dergelijke beleidskeuzes
jagen opnieuw meer mensen de auto in, wat toch niet de bedoeling kan zijn.

Om de mobiliteitsproblemen op te lossen is een modal shift nodig. Inzetten op een kwaliteitsvol openbaar vervoer is hierbij cruciaal. TreinTramBus roept de Vlaamse regering op om de tariefverhoging bij De Lijn enkel te aanvaarden indien dit gepaard gaat met een duidelijk engagement om de
kwaliteit te verbeteren, wat zich moet vertalen in concrete maatregelen en een strakke planning.

Zeker wat betreft informatievoorziening moet De Lijn dringend een tandje bijsteken. Stefan Stynen, voorzitter TreinTramBus: "Dat betekent in eerste instantie werkende dynamische informatie (visueel en auditief) in alle voertuigen, maar ook een betrouwbare website en betere informatie bij
omleidingen, werkzaamheden enz. Op deze vlakken is er bij De Lijn heel wat ruimte voor verbetering. In Brussel - en in veel andere Europese regio's - is halteaankondiging op het voertuig bijvoorbeeld al jaren vanzelfsprekend. Vlaanderen hinkt hier duidelijk achterop". Ook qua doorstroming is
er nog heel wat werk aan de winkel. Trams en bussen verliezen kostbare tijd aan verkeerslichten en staan samen met de auto's mee in de file. Een hogere commerciele snelheid en een betere stiptheid van tram en bus resulteert nochtans in meer (tevreden) reizigers en in lagere exploitatiekosten.

Share/Save/Bookmark