Milieueffect-rapportage netverbinding windparken Hollandse Kust Zuid


(22-10-2015)

Voor aansluiting van windparken voor de Hollandse Kust Zuid heeft TenneT een contract gesloten met ingenieurs- en adviesbureau Witteveen+Bos in consortium met Mott MacDonald voor het opstellen van de milieueffectrapportage (MER) ten behoeve van de vergunningsaanvragen en het inpassingsplan.
Altenburg & Wymenga en IMARES Wageningen UR zijn onderaannemers.

Hollandse Kust Zuid is het tweede van drie gebieden die door het kabinet zijn gekozen om de komende jaren windparken op zee te ontwikkelen, conform afspraken in het Energieakkoord. De windparken zorgen in 2023 in totaal voor 3.500 megawatt aan nieuw windvermogen op zee. De besluiten hierover,
zoals het tempo en de volgorde van aansluiten, zijn door het kabinet vastgelegd in een `routekaart'. TenneT zorgt volgens de vereisten en de planning van deze routekaart voor het aansluiten van windparken op het hoogspanningsnet op land.

Netaansluiting gebied Hollandse Kust Zuid

De partijen hebben de opdracht van TenneT verworven om de besluitvorming rond de vergunningverlening voor te bereiden. Hierbij gaat het onder meer over het opstellen van de Notitie Reikwijdte en Detail, het MER, de Passende Beoordeling en de vergunningaanvragen. Onderwerpen die hierin naar
voren komen zijn de route van de kabels op zee en de route van deze kabels naar een hoogspanningsstation op het vasteland. Ook stakeholdermanagement en het raadplegen van bevoegde bestuursorganen rond het opstellen van de MER zijn onderdeel van de opdracht. De doorlooptijd van de opdracht is
ongeveer twee jaar. Daarnaast wordt de procedure onder de Rijkscooerdinatieregeling doorlopen voor een door de Ministers van EZ en IenM vastgesteld inpassingsplan.

Samenwerking

Om te bepalen wat de beste manier is om het net op zee te realiseren, zijn de MER en vergunningen nodig. Ook is een goede samenwerking met lokale overheden en overige stakeholders van groot belang. Met hun inbreng kan TenneT de impact van de nieuwe infrastructuur helder in kaart brengen en
waar mogelijk hinder beperken.



+