Henk Krol: belastingplan ronduit een blamage

"Ronduit een blamage. Gemiste kansen van het kabinet. Onverteerbaar. Zwaar teleurgesteld": scherpe kritiek van Henk Krol tijdens een Kameroverleg over het Belastingplan 2016 met staatssecretaris Wiebes van Financien.

Alles overziende is 50PLUS zwaar teleurgesteld in de effecten van het Belastingplan voor een grote groep mensen, te weten gepensioneerden en uitkeringsgerechtigden. 50PLUS diende bij de Algemene beschouwingen een motie in, in essentie met de oproep gepensioneerden - die ruim hun deel hebben gedragen `van het zuur' van de economische crisis - evenredig te laten delen in `het zoet' nu het wat beter gaat. Die motie is verworpen in de Tweede Kamer. Maar een vergelijkbare motie van 50PLUS is onlangs bij de Algemene Financiele beschouwingen in de Eerste Kamer wel aangenomen. Henk Krol: "Wij hopen en verwachten van de regering dat zij met concrete voorstellen komt, waardoor gepensioneerden evenredig gaan delen in de voorgenomen lastenverlichting."

De politiek leider van 50PLUS bracht dinsdag 27 oktober naar voren dat liefst 700.000 huishoudens van gepensioneerden na de door het kabinet beloofde `reparatie' van hun koopkracht nog op de `0' blijven staan of zelfs een fors negatieve koopkrachtontwikkeling ervaren. 50PLUS vindt dat ronduit een blamage, kreeg staatssecretaris Wiebes (foto) te horen.

Ook zag Henk Krol tenminste drie gemiste kansen voor het kabinet. Krol: "Afgezien van het niet realiseren van een fundamentele herziening van ons belastingstelsel - een eerste gemiste kans - is het niet bewerkstelligen van een meer evenwichtige koopkrachtonwikkeling voor werkenden, mensen die gewerkt hebben en mensen die niet kunnen werken een belangrijke tweede gemiste kans. 2016 wordt een `koopkrachtjubeljaar' voor velen, maar helemaal niet voor uitkeringsgerechtigden en gepensioneerden! En ik zie nog een derde gemiste kans: de belastingwetgeving wordt complexer in plaats van begrijpelijker, laat staan beter uitvoerbaar. 50PLUS vindt het belangrijk onverminderd te blijven streven naar betere uitvoerbaarheid en vereenvoudiging van het belastingstelsel."

Volgens de Tweede Kamerfractie van 50PLUS heeft op het gebied van het inkomensbeleid de steilere en volledige afbouw van de algemene heffingskorting vooral gevolgen voor de koopkracht van ouderen met een middeninkomen. Zij profiteren namelijk niet van de tijdelijke verhoging van de ouderenkorting. Deze groep gaat er daardoor tot 1,4 procent op achteruit. Ouderen die bovendien zorgkosten hebben gaan er zelfs nog meer op achteruit.

Henk Krol: "Hoezo, koopkracht op `0'?! Hoe gaat de regering het koopkrachtleed van deze vrij brede groep ouderen verzachten? 50PLUS vindt dat er reden is voor de Zorgverzekeringswet de verhoging van de verlaagde inkomensafhankelijke zorgpremie met bijna 1 procent te schrappen. Dat zou een structurele verbetering van de koopkracht kunnen opleveren."

In 2016 is er eenmalig een beperkte stijging van de ouderenkorting voorzien. 50PLUS meent dat dit echter niet meer is dan een `koopkrachtpleister op de wond', en dat voor de periode van slechts een jaar. De koopkracht van ouderen met een AOW en een klein pensioen zal veel minder stijgen dan die van de groep werkenden met een vergelijkbaar inkomen. Dat is geen evenwichtige koopkrachtreparatie. 50PLUS vindt dat de eenmalige verhoging van de ouderenkorting in 2016 structureel zou moeten worden.

Het Box 3-voorstel van het kabinet is volgens Henk Krol in het nadeel van diegenen die sparen of beleggen om het pensioen aan te vullen. Al deze spaarders worden geconfronteerd met een fiks fictief rendement dat niet overeenkomt met het genoten rendement. Krol: "Het mag toch niet zo zijn dat mensen zich gedwongen voelen meer beleggingsrisico te nemen louter en alleen om niet te hoeven interen door het beslag dat de fiscus via een te hoge fictieve rendementsheffing mogelijk kan opleggen? 50PLUS vindt dat er snel werk gemaakt moet worden van het belasten van het feitelijk gerealiseerde rendement."

De afschaffing van de Ouderentoeslag per 1 januari 2016 heeft volgens 50PLUS grote gevolgen voor veel mensen, zeker voor diegenen die door afschaffing het recht op zorgtoeslag en huurtoeslag verliezen. Bij een vermogen tussen de 20.000 en 35.000 euro vervalt de huurtoeslag en bij een vermogen tussen ongeveer 100.000 en 120.000 euro vervalt in 2016 de zorgtoeslag.

Henk Krol: "Voor betrokkenen kan dat echt duizenden euro's schelen! Wij vinden het onverteerbaar dat 15.000 tot 20.000 huishoudens met zorgtoeslag en zo'n 10.000 huishoudens met huurtoeslag kans lopen op zo'n forse daling van de koopkracht als gevolg van de afschaffing van de ouderentoeslag. Wat gaat de staatssecretaris doen om mensen die zwaar gedupeerd worden door de afschaffing van de Ouderentoeslag tegemoet te komen?"