Nieuws van het PvdA Ombudsteam Rotterdam


Nieuws van het PvdA Ombudsteam Rotterdam

Dinsdag, 27 oktober 2015. Uit de afdeling, Tjeu Strous

Nieuws van het PvdA Ombudsteam Rotterdam

Het nieuwe ombudsteam is nu ruim een half jaar bezig. Laten we ons nog even voorstelen: Jeanne Romijn, werkzaam geweest in het onderwijs, Els Boot, oud-burgemeester in Giessenlanden, Frans Hengeveld, was werkzaam als ambtenaar voor de gemeente Rotterdam, Erik Pronk, afgestudeerd in
geschiedenis, Bert Macbean, magazijnbediende, Stef Moehlmann, voormalig P&O adviseur Jeugdzorg, Tjeu Strous, oud-beleidsadviseur Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur. In dit team brengen mensen vanuit verschillende hoeken deskundigheid in, maar helemaal sluitend is die nog niet, we kunnen
altijd aanvulling gebruiken. Je kunt je aanmelden via het bestuur: juliette.bindenga@pvdarotterdam.nl

Met ondersteuning en begeleiding vanuit het bestuur van de afdeling, Juliette Bindenga en Veerle Naudts, zijn we redelijk fanatiek van start gegaan. Een opleiding tot ombudsteamlid is er niet echt, hoewel er landelijk wel het nodige materiaal is waaruit je kunt putten. Er lagen nog enkele
kwesties van het oude Ombudsteam. Maar we zaten we al snel op een gemiddelde van een nieuwe casus per week. Nu, na een half jaar, hebben we inmiddels 33 dossiers, waarvan er 25 zijn afgewerkt. Van de 33 dossiers werden er 18 rechtstreeks door personen binnen gebracht die ons via ons
email-adres wisten te bereiken (ombudswerkrotterdam@gmail.com ), 5 via het bestuur van de afdeling of de raadsfractie, 4 via de landelijke PvdA-fractie en de rest (6) op andere manieren of via partijgenoten. Daarmee zitten we op een gemiddelde van 1,2 dossiers per week. Dat kunnen we als team
aan.

Soms hoef je niet meer te doen dan de fractie landelijk of plaatselijk ergens op te attenderen, soms heb je je aan een kwestie handenvol werk. Tot nu toe hebben we al aardig wat succes weten te behalen. Zo werd een huisuitzetting te voorkomen door razend snel te schakelen tussen corporatie,
belastingdienst en incassobureau. In een ander geval wisten we geregeld te krijgen dat iemand die veel klachten had over het vervoerssysteem voor gehandicapten en overal bot ving uiteindelijk door de directie van het vervoersbedrijf werd uitgenodigd om zijn klachten te komen bespreken. Bij een
erfpachtkwestie wisten we de zaak van onder de aandacht te brengen van de fractie die daarover vragen heeft gesteld aan de wethouder. In een schuldsaneringszaak kon dankzij onze bemiddeling alsnog een bewindvoerder worden geaccepteerd door een client. Vele malen bleek een client met een
luisterend oor al tevreden; vaak voelen mensen zich door instanties niet serieus genomen of niet goed behandeld. Ze zijn dan blij dat er eindelijk iemand eens goed naar ze luistert.

We hebben ook al enkele malen ondersteuning verleend op de rode zaterdagen. We hopen dit te kunnen voortzetten en op deze manier dicht bij de mensen te zijn en te weten wat er leeft in de stad.

Tevens zijn we van plan in Spangen en Feijenoord een spreekuur te openen. Dat zal voorlopig op experimentele basis geschieden. Na een tijdje zullen we evalueren of aan een spreekuur op locatie echt behoefte is.