Maatschappelijk verantwoord ondernemen in toerisme: een hele worsteling

Maatschappelijk verantwoord ondernemen in toerisme: een hele worsteling

Bedrijven in de toeristische sector worstelen met de balans tussen maatschappelijk verantwoord bezig w*llen en concurrerend m*eten zijn. Dat blijkt uit verkennend onderzoek van NHTV naar de praktijk en de uitdaging van maatschappelijk verantwoord ondernemen in de toeristische sector. Ook worstelen bedrijven met de vraag hoe ver hun verantwoordelijkheid voor duurzaamheid kan en moet reiken, in het bijzonder wat betreft de impact op *people & planet* en op het gedrag van leveranciers en klanten. Tot slot is er de uitdaging om duurzaamheid blijvend binnen bedrijven te borgen.

De toeristische sector heeft op vele terreinen te maken met het thema maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid, zowel ten aanzien van de impact ervan op natuur en milieu (*planet*) als ten aanzien van de impact op mens en samenleving (*people*). Dat blijft niet beperkt tot de activiteiten van toeristische bedrijven en hun medewerkers zelf, maar strekt zich ook uit tot hun klanten en de partners waarmee ze in binnen- en buitenland zaken doen. Veel bedrijven binnen de toeristische sector vinden verantwoordelijkheid nemen voor *profit nd people nd planet* en een goed MVO-imago richting samenleving belangrijk.

Veel bedrijven binnen de toeristische sector vinden verantwoordelijkheid nemen voor *profit nd people nd planet* en een goed MVO-imago richting samenleving belangrijk.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen in toerisme

Motieven voor MVO

De belangrijkste motieven om met MVO bezig te zijn, zijn gerelateerd aan naleving van wet- en regelgeving, kostenbesparing, morele overtuigingen van de bedrijfsleiding en de wens om de voorwaarden voor de toeristische sector (waaronder natuur en milieu) in stand te houden. MVO in toerisme richt zich vooral op reductie van afvalstoffen, zuinig gebruik van energie en grondstoffen en het stellen van eisen t.a.v. milieu en natuur bij het inkopen van producten en/of materialen.

Communicatie

Bedrijven communiceren over MVO vooral via hun websites. 25% rapporteert formeel (in een afzonderlijk rapport) over MVO-activiteiten en 25% rapporteert daar helemaal niet over. De verantwoordelijkheid van MVO ligt voor ruim 62% bij de directie. 10% van de bedrijven hebben die verantwoordelijkheid belegd bij een team binnen de organisatie.

Dilemma's

De belangrijkste ethische dilemma*s waarmee bedrijven zelf zeggen te worstelen, hebben te maken met de *tradeoff* tussen duurzaam handelen en kostenbeheer, met de vraag of het verantwoord is te voldoen aan op zich commercieel lucratieve wensen van toeristen om te reizen naar kwetsbare of moreel kwestieuze gebieden of landen (Antarctica, Noord-Korea) en met het gegeven dat faciliteiten op bestemmingen waar touroperators actief zijn soms van dusdanig niveau zijn dat milieuonvriendelijk handelen onvermijdelijk is. Andere dilemma*s hebben betrekking op kinderarbeid, aanspreken van gasten op milieuonvriendelijk gedrag, omgaan met malafide leveranciers en reisagenten en nog een flink aantal andere kwesties.

Onderzoek

Aan het onderzoek 'Maatschappelijk verantwoord ondernemen in de toeristische sector' hebben 41 bedrijven meegewerkt en zijn vier diepte-interviews afgenomen. Meer informatie over het onderzoek kan worden verkregen bij Bouwer.J@nhtv.nl